Dahliafrågor
Jag sitter och funderar på vår släntrabatt jag skrivit om förut. Nu sitter jag och funderar på om jag skulle testa lite dahlior i den. Men nu undrar jag hur stor skillnad på tillväxt och blomning det blir om man planterar ut dem direkt utan att förkultivera dem lite?
Och om jag skulle få för mig att plantera lite dahlior hur tätt gräver man ner dem?

Knöldahlior finns i många olika sorter i höjder från 20 cm till närmare 2 meter och tidigheten varierar lika mycket. Som riktmärke gåller ju högre de blir desto senare blommar de. Jag rekommenderar att man planterar dem i krukor eller kärl före utplanteringen. Om inte kan man ju sätta krukorna efter väggen i söderläge och vara beredd att täcka dem eller ta in dem vid risk för frost.
Är dahlior så buskiga att de skall planteras så långt emellan som de blir höga? Dvs om det står att de blir 1 meter höga skall de planteras med en meters mellanrum?
Hittade någonstans att man skulle plantera meterhöga dahlior med ca 7,5 dm avstånd. Nu har jag klickat till mig ett gäng dahlior på oda.nu. Gäller ju att testa också ibland :)