rosenhäck zon 7
Planerar att göra en uteplats på vår gård i västra Dalarna och som skydd ut mot en åker skulle jag vilja ha en häck, gärna Rosor, men det viktigaste är att den är anspråkslös. Jorden består till största delen av sand och vi har huset endast som fritidshus och kan inte passa med vattning… Har tittat på Rosa Rugosa, Finlands Vita Ros och Poppius. Hur går jag tillväga? När är bästa planteringstid? Vad jordförbättrar jag med (har tillgång till kogödsel)? Har också funderat på om man kan plantera några mindre träd, gärna blommande, men inte hittat något som verkar passa. Mottar tacksamt ideer o förslag :-)//sussila

Rosa rugosa är en bra buskros som är relativt billig och rotäkta samt lång blomningstid. Poppius och Finlands vita ros är okulerade pimpinellrosor som blir dyrare och med kort blomning som sällan används till häckar utan görs sig bäst som solitära rosbuskar och de blir ganska yviga. Både pimpinellrosor och Vresrosor tål torka och dåliga odlingsförhållanden. Genom att de är okulerade har de dock lite större krav. Vresrosen kom till europa och Danmark för att binda sanddynerna. Vresrosen kan lätt klippas ner till markytan och de blommar snabbt igen medan pimpinellarosor bara blommar på gammal ved.
Bästa planteringstid för härdiga vedartade växter är senhösten, då de klarar sig med mindre vattning under våren. Vårplantering går också bra och barrotade plantor sätts tidigt på våren. Större plantor av vresros säljs under hela växtsäsongen som krukodlade. Man bör räkna med vattning första året och möjligen även andra året och sedan bara när det är riktigt torrt.
Härdiga träd är olika häggar, paradisäpple och rönn men man bör välja bara härdiga sorter.