Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 7406 ggr
[Ankanxxx]
0

planering av rabatt

Eftersom jag är nybörjare på det här med att planera rabatter, så skickar jag ut en fråga här…hur kompletterar jag med perenner för att få denna rabatt vacker även på sommar och sensommar/höst?

Jag ska anlägga ett antal rabatter på vår än så länge rätt kala tomt. Efter lite litteraturstudier, så har jag fastnat för en fantastiskt fin vårrabatt som Ulf Nordfjell beskriver i sin bok "12 trädgårdar". Det är en rabatt med enbart vita blommor med inslag av blått. Växterna är följande: vitkantat hosta, hasselört (gula blommorna kommer ju senare), vita liljeblommande tuplaner, snöklocka, vit orkidénarciss, helvita pingstliljor och blå baklansippa.

Rabatten ska placeras runt/framför ett träd som vid lövsprickning har gröna blad och som sedan växlar till blodrött (virginiahägg).

Jag behöver alltså tips på blommor som passar ihop med hasselört, hostan och det blodröda trädet och som gärna döljer de nedvissnade bladen från lökarna.

Jag har en idé om att inte ha allt för många olika färger i rabatterna, utan hålla mig till skalorna vitt, rött och gult. Kanske också lite blåa toner eftersom huset är grått med blå knutar.

[Ankanxxx]
0

oj, ett tillägg:

Jag måste inte ha hasselört om det finns något annat förslag på växt som är lite mer krypande och har fina gröna blad ganska tidigt på våren.

Bjornen
0

Hasselörten har bruna blommor som inte syns ovan bladen. För att se blommorna måste du leta fram dem som blommar vid markytan.

Jag tycker det är väldigt svårt att ge förslag på olika kombinationer när man inte vet hur terräng och miljön runt i kring. Jag brukar ofta göra skisser på planteringar men jag måste se hur det ser ut innan jag kan göra skisserna. Läget är viktigt med fukt och skugga osv.

Maria
0

Vaför inte något gräs som kontrast? Om det nu kan trivas.

/Maria

[Ankanxxx]
0

Oj, jag fick för mig att det var gula blommor på hasselört, men det spelar ju ingen roll vilket om bladen döljer blommorna.

Jag kanske får skaffa mig möjligheten att lägga in foto…jag gör en lite mer detaljerad beskrivning:

Rabatten kommer att ligga i nordvästra hörnet av tomten med avenbokhäck i bakgrunden, virginiahäggen i mitten (trädet står ca 1,5-2 m från häcken) och rabatten ska gå i halvcirkel från häcken och runt trädet.

Jorden kommer att vara lerig, men dränerad. Jag har ren lera här och kommer att gräva upp ungefär ett spadtag djupt och blanda ner torv, kompost och barkmull, så rabatten blir upphöjd.

Vad jag tror är alltså växter som klarar sig bra i lera och ska tåla sol-halvskugga. Gärna blommor i vitt, rött eller gult. Gärna perenner.

Det blir till att gå till biblioteket igen och studera fler böcker tror jag…det var svårare än vad jag trodde att komponera rabatter!

Jag kanske ska börja med att plantera hosta i år och sätta lite lökar till hösten och så får jag laborera med ettåriga sommarblommande växter i rabatten tills jag hittar något mer permanent att sätta där.

Maria
0

Sommaren som kommer blir vår fjärde sommar i huset och fortfarande så blir det till att flytta växter. Ibland för att de inte trivs eller för att de blivit mycket större än jag anat, och förstås allt nytt jag inhandlarFlört

Det känns som ett alldeles underbart evighetsarbete.

Lycka till.

/Maria

[Ankanxxx]
0

#5, ja jag känner igen det där…det blir fjärde sommaren för oss med nu.

Första sommaren kunde jag inte låta bli att köpa blåbärsbuske och en liten rhododendron när de sålde ut på hösten. Jag fick snabbt gräva ut en provisorisk rurjordsrabatt till dem och sätta ner buskarna och lite andra blommor jag inte kunnat motstå att köpa. Rabatten står där ännu provisoriskt och några andra mer permanenta rabatter har jag inte hunnit med att fixa ännu, så därför ska det bli årets projekt. Jordgubbar har jag också satt provisoriskt och de är ju faktiskt rätt fina. Kanske är det något att satsa på i en vanlig rabatt om man håller efter revorna? Grönt är det ju i alla fall och de stortrivs i leran!

Jag har fått en del buskar och småplantor av mamma och svärmor och de hann vi inte riktigt planera för vart de skulle vara och det samma med vinbärsbuskarna och fläderbusken, så det blir till att flytta på dem med! De trivs inte där de står nu :(

Joline
0

Jag har en rabatt med ungefär samma förutsättningar: -Min vita rabatt:

Funkior växer upp och döljer vårlökarnas blad hos mig. Bakom dem har jag vita liljor som blommar lite senare på sommaren.

Så har jag vita astillbe och vit löjtnantshjärta(på den lite skuggigare delen) Sedan Flox och pion (från höst-rean…)

Vit Dahlia och gladiol fyller upp blommningstiden

Saknar lite blomning mitt på sommaren…

(Sen har jag fyndat lite olika växter med vitbrokiga blad, men vet inte vad de heter, -fyller ut mellanrummen)

Bjornen
0

Med avenbok och hägg kommer det att bli ganska torrt och magert. Många vårlökar fungerar men knappast tulpaner. Olika funkior bör gå bra kan på sikt bli lite magert åt dem dock. Marktäckarna gulplister, rosenplister, vintergröna och peningblad går alltid bra på sådant läge. Astilbe och löjtnantshjärta är nog inte så lämplig då det blir för mycket rötter åt dem. Pioner så långt från häcken som möjligt (men sät de inte för djupt  då uteblir blomningen). Många växter fungerar men välj inte näringskrävande och solälskare.

[Ankanxxx]
0

Tack för alla tips!

Björnen, det är ju suveränt att få expertråd! Jag hade ingen aning om det där med löjtnantshjärtan och att det blir för mycket rötter för dem där i närheten av trädet och häcken. Jag har faktiskt två vita löjtnantshjärtan i en provisorisk rabatt som jag hade tänkt att sätta där, men då får jag ha dem i någon annan rabatt. Jag tror att jag ska prova ändå med tuplaner där. Går det så går det! Annars får jag satsa på fler narcisser istället. Jag har redan vita orkidénarcisser runt virginiahäggen och de trivs bra där, men å andra sidan är trädet inte så stort än (planterades våren 2007).

Lill-Kisse
0

Med tanke på dina önskemål om att hålla rabatten i färgerna vitt och blått, kan jag tipsa om pärlhyacinter, som blommar fint om våren. Blåklockor av olika slag finns i vitt och blått och blommar under sommaren.

Hasselörten har jag önskat mig länge, men inte planterat än. Däremot har jag vintergröna som är grön året runt och har blå blommor. Den har verkligen brett ut sig fint under buskar och träd.

Penningblad tycker jag också mycket om med sina gula blommor. Den förökar sig som ogräs, så den bör odlas på en plats där man har full kontroll över den, d v s inte tillsammans med andra perenner.

[Ankanxxx]
0

Det där förslaget med penningblad gillar jag, men jag tror att jag ska sätta det i slänten mellan häcken och gatan, för där hara jag bara ogräs än så länge.

Jag kan ju alltid prova med pärlhyacint med. Då har jag två alternativ på blåa blommor. Jag köpte en i kruka förra våren som jag har grävt ner, så vi får väl se om den dyker upp igen till våren.

Mina snödroppar har redan tittat fram, så det var antagligen en sort som trivs bra i vatten och lera :)

Joline, vad är det för sorts funkia du har i din vita rabatt?

Joline
0

#11 Åh jag och namn… Jag vet faktiskt inte namnen. Grannen och jag brukar byta växter, och så får man tag i nån planta här och där. En låg sort har jag som kantar framkanten och en hög sort länst bak… båda vitstrimmiga iaf. =)

Tycker mycket om funkia och köper när jag hittar nån ny… t.o.m ska fröså en sort i år…

Torparmor
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Myskmadra är en liten söt växt som trivs bra till och med i styv lera. Den brer ut sig mycket snabbt och täcker marken bra. Blommorna är inte så stora men det blir ett hav av dem och de blommar länge. Mina växter intill en Aroniahäck

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Ariel61
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rosenplister sprider sig med blixtens hastighet när den väl har etablerat sig, men den täcker bra och är dekorativ även när den inte blommar, (ja den har ju inte så stora blommor). Hasselört och vintergröna är också favoriter. Man behöver inte pjoska så mycket med dom, och det passar migFlört

Rosenplister t.v. på bilden.