Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 7406 ggr
[Ankanxxx]
0

planering av rabatt

Eftersom jag är nybörjare på det här med att planera rabatter, så skickar jag ut en fråga här…hur kompletterar jag med perenner för att få denna rabatt vacker även på sommar och sensommar/höst?

Jag ska anlägga ett antal rabatter på vår än så länge rätt kala tomt. Efter lite litteraturstudier, så har jag fastnat för en fantastiskt fin vårrabatt som Ulf Nordfjell beskriver i sin bok "12 trädgårdar". Det är en rabatt med enbart vita blommor med inslag av blått. Växterna är följande: vitkantat hosta, hasselört (gula blommorna kommer ju senare), vita liljeblommande tuplaner, snöklocka, vit orkidénarciss, helvita pingstliljor och blå baklansippa.

Rabatten ska placeras runt/framför ett träd som vid lövsprickning har gröna blad och som sedan växlar till blodrött (virginiahägg).

Jag behöver alltså tips på blommor som passar ihop med hasselört, hostan och det blodröda trädet och som gärna döljer de nedvissnade bladen från lökarna.

Jag har en idé om att inte ha allt för många olika färger i rabatterna, utan hålla mig till skalorna vitt, rött och gult. Kanske också lite blåa toner eftersom huset är grått med blå knutar.

[Ankanxxx]
0

oj, ett tillägg:

Jag måste inte ha hasselört om det finns något annat förslag på växt som är lite mer krypande och har fina gröna blad ganska tidigt på våren.

Bjornen
0

Hasselörten har bruna blommor som inte syns ovan bladen. För att se blommorna måste du leta fram dem som blommar vid markytan.

Jag tycker det är väldigt svårt att ge förslag på olika kombinationer när man inte vet hur terräng och miljön runt i kring. Jag brukar ofta göra skisser på planteringar men jag måste se hur det ser ut innan jag kan göra skisserna. Läget är viktigt med fukt och skugga osv.

Maria
0

Vaför inte något gräs som kontrast? Om det nu kan trivas.

/Maria

[Ankanxxx]
0