Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2091 ggr
HasseH
0

för tidigt att börja?

Hej! Jag är nybörjare på grönsaksodling och har införskaffat frön till broccoli och cocktailtomat samt ett minidrivhus att ha inne. På fröpåsen till tomaten står det att man kan börja förgro i mars. Vad händer om man tjuvstartar, typ nu? Är det dumt att börja redan? Man vill ju liksom gärna komma igång…

ikna
0

Det beror ju lite på i vilken zon du odlar. Risken med att börja för tidigt, är att plantorna blir rangliga om de inte kan stå svalt och ljust. Kan du ha plantorna ljust och svalt, så går det att börja nu. Annars är det bättre att vänta ett par veckor.

Man brukar säga att 6-8 veckor före utplantering (ingen risk för frost), kan man så tomat. Broccoli behöver nog inte så många veckor.

Bjornen
0

Tomat bör du kunna så redan nu om du sätter de i samma kruka och låter de stå trångt ett tag. När de utvecklats till ordentliga plantor kan du låta dem sloka före vattningen då håller de sig lite kortare och knubbigare om du inte har tillräckligt ljus för temperaturen. Det beror också lite på vilken sort du ska odla. En del går snabbare än andra.

Broccoli sås lämpligen i månadsskiftet april-maj för utplantering i början på juni. Kålplantor utvecklas bäst i lite lägre temperatur än inomhus. Därför fungerar det bäst med förkultivering i kallbänk eller kallhus, där nattemperaturen blir bara några få plusgrader.

dolfen
0

#2 Kan det fungera likadant med kapkrusbär, det där med att låta dem sloka innan man vattnar!?

HasseH
0

Tack för svar & tips. Lite svårt och läskigt tycker jag det verkar! Glad

Bjornen
0

Kapkrusbär tål också att sloka men är inte alls så tåliga som tomater. Men kapkrusbären är mera långsamma i växten och brukar inte bli så tåliga som tomater kan bli.

dolfen
0

#5 Ok.

De jag testsådde i oktober förra året växer långsamt (vilket jag också vill).

Jag trodde att det eventuellt kunde bero på att jag har dem i små krukor.