Pelargonfrön
Har provat att sätta pelargon frön.Är det någon som har tipps på hur man får dom att gro bra?Är själv nybörjare.

De tar ganska lång tid för att gro 3-4 veckor.
Pappa har provat ett antal gånger. Både egenplockade frön (vilket gav en lite annan färg på blommorna jämfört med moderplantan) och köpta frön. Det har gått alla tiders utan några som helst problem.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Spännande! Jag har aldrig gjort det men skulle vilja prova. SÅ då kanske man skall så några då 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

jag har sått olika vildpelargoner hade inga problem alls, 97-98% grodde och alla grodde innom en vecka.
sådde dom ytligt i såjord uppblandad med småleca, sådde dom varmt och under extra ljus. höll dom lätt fuktiga.

Jag sådde pellisarna i vanlig såjord med ett lysrör över. Lätt fuktig jord med plast över. Jag trodde ju aldrig att dom skulle komma upp så fort. Många säger att det ska vara så svårt att få dom gro. Men jag klarade det, jag som är nybörjare. Så kul.
Men när ska man skola dom? Hur långt ska dom ha kommit upp?

Man bör alltid vänta med omskolningen tills minst 2 riktiga blad har utvecklats helt eller gärna lite längre (förutom hjärtbladen).

Okey. Det har kommit 2 stycken blad, dom har kommit upp några cm. Det här med hjärtblad vad är det?

Jag är nybörjare på det här med plantering av fröer så därför vet jag inte vad hjärtblad är.
Men jag lär mig hoppas jag.
Hjärtbladen är väl de första två som kommer upp vid groning?
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Hjärtbladet eller hjärtbladen är de blad som finns som anlag i fröet. De flesta växter får två hjärtblad men barrträd, gräs, liljor, orkideer m.fl. får bara ett hjärtblad.

Du ska vänta mycket länge tills hela krukan är full av rötter. Låt de stå trångt så blommar de tidigare. Pelargonierna måste ha mycket ljusare och svalare för att bli lagom knubbiga. Mest synd om asterplantorna som kommer troligen att växa ihjäl sig och dö innan de kan planteras ut. Asterplantor kan lätt få vissnesjuka.

Då låter jag dom vara ett tag till. Men jag undrar ska jag flytta dom till ett svalare ställe nu eller ska jag vänta? Hur svalt ska dom ha? Just nu står dom under lysrör…
Tack

Ja du ser jag blir inte klok på det här. haha…Så Aster kan få vissnesjukan!
Ja du ser jag kan inte mycket jag. När man har varit stads människa hela livet och flyttar ut till hus är allt så nytt. Man vill så mycket, ha fint i trädgården. Men som tur är har jag den här sidan jag kan få hjälp på.
Tack björnen

Pelargon kan stå i ungefär 15 grader och ju ljusare desto varmare kan de stå. Lämplig såtid för aster inomhus är april-maj.
lislena - visst är det lite jobbigt att flytta tillhus efter att alltid ha bott i lägenhet. Det gjorde vi också förra året. Och nu vill man ha blommor överallt. Själv sitter jag just nu och funderar på hur mycket man ska plantera av allting. Det är ju massor av fröer i alla påsar och när jag sitter här och funderar vill jag verkligen plantera massor också, men måste ju samtidigt komma fram till var jag skall plantera allting utomhus. Inte alls så bra på att planera trädgård ännu :)

Hej Asta!
Ja det är jätte jobbigt när man inte är van. Man vill ju ha så mycket fina blommor i trädgården. Jag håller med att det är så många fröer i varje påse och pytte små frön som är så bökiga att plantera. Jag har sått alldeles för många blommor inne nu, men då kanske några klarar sig…ja det här med att planera var jag ska ha dom någonstans vet jag inte hur jag ska få till det. Man är ju inte bra på det ännu.
Men jag ska sätta mig ner och skissa lite på var jag ska gräva nya rabatter. Det här med färger, hur höga dom kan bli m.m. sånt är ju svårt så jag får ta och läsa om det…:)