Pluggbox eller annat
Nu planerar jag så smått för våren. Det är så trist väder att det känns bra att göra det. Men vad skall man plantera sina fröer i. Har suttit och hittat något som heter pluggbox. Fungerar de tills det är dags att plantera ut? Såg något annat som heter Rootrainer - men verkar lite jobbigt att hålla ordning på jorden.
Någon som har lite bra tips?
Du behöver inga specialgrejer. Både i pluggbox och roottrainer så funkar det bäst ifall alla växter man planterar i dem växer ungefär lika snabbt annars blir det lite problem med att locket kanske borde vara kvar för vissa och det måste bort för andra plantor. Bäst funkar det ifall man sår samma växt i hela roottrainern eller pluggboxen.
Jag har en roottrainer någonstans tror jag men jag återgick till sådd i gamla Big Pack glassburkar det är enklare. Bara göra dräneringshål i botten, fyll lådan med såjord av god kvalité så det är ca 3cm kvar till kanten. Så fröerna som rekommenderat (försök så glest) + vattna lätt, sätt gladpack över med några lufthål. Ställ lådan riktigt ljust men ej i gassande sol. När plantorna fått karaktärsblad så kan man skola dem en och en i krukor med lite mer näringsrik jord.

All frösådd inomhus fungerar allra bäst i sålådor eller krukor av plast. Använd aldrig lerkrukor eftersom de torkar ur jorden lättare än plastkrukor. Fyrkantiga krukor fungerar bäst då det inte blir så stora luftutrymmen som torkar ur sådden. Så frön under en period när det är ljust och soligt. Långa perioder utan sol brukar lätt leda till mögelangrepp. Gassande sol är dock inte så bra men lite sol behövs. Efter vattning ska man inte sätta på plastfolien förrän efter någon timme då fukten har torkat lite grand. Vattna aldrig en frösådd på eftermiddagen eller kvällen. Som vanligt rekommenderar jag vanlig planteringsjord som har blandats med lite extra sand. Såjord är för mager och för dyr anser jag.
Att så i separat krukor, plugg, J7 eller vad det heter bör man undvika då det lättare blir för torrt och sedan tar det för stor plats redan från början. Endast slanggurka och melon bör sås direkt i krukor då dessa är mycket känsliga för omplantering. Bäst att så dessa i gurkkrukor ( som har nästan ingen botten och kan planteras direkt med kruka).
Men vänta med frösådderna det är alldeles för tidigt för nästan alla sorter. Begonior, pelargon, fuchsia och andra mycket långsamma växter kan dock sås redan i januari.
Jag tänkte inte plantera ännu, men jag tänkte börja förbereda mig lite. Framförallt tankemässigt. Jag brukar alltid misslyckas med mina frösådder. Jag har testat i plastminiatyrväxthus med sådana där jordtabletter som man lägger i vatten och så sväller det. Jag har försökt i såjord där jg helt enkelt lagt fröna direkt i jorden och än så länge har jag aldrig lyckats. Har väl giftiga fingrar eller något.
Det ser så praktiskt ut annars med särskilda fack för växterna.
Torvbriketter (antar jag du menar med jordtabletter) är urusla att odla i tycker jag man får bara invasion av sorgmyggor och dyl.
Kanske det inte alls är några fel på dina fingrar du kanske bara har testat fröer som kräver viss specialbehandling för att gro (alt. kanske du vattnar för mycket så fröerna ruttnat eller har ställt sådderna i gassande sol så allt har blivit för varmt). Vad är det för växtslag du har testat fröså som inte har grott??
För det mesta har det varit olika örtkryddor. Det slutar alltid med att jag köper färdiga plantor istället. Men nästa år tänkte jag mig så lite blommor.
Många kryddväxter är ljusgroende så fröerna ska inte täckas med jord, +vissa av dem kan även behöva kallstratifiering ifall de inte gror ex. lavendel.
Kryddväxter tar ofta även lite längre tid att gro (ibland kan det ta ett par månader) än många vanliga ettåriga sommarblommor. Basilika brukar dock gro jättesnabbt ifall man behandlar fröerna som ljusgroende.
De gamla vanliga sommarblomssorterna som ex. ringblommor, tagetes, lejongap, krasse och dyl. brukar vara ganska lätta att odla från frö. Även många andra sommarblommor funkar ofta bra att så kolla bara ifall de har ljusgroende eller mörkgoende frön. Om man inte hittar den infon kan man ofta gå efter fröstorleken, små frön speciellt de som är som dammkorn brukar bara ljusgroende, riktigt stora fröer typ luktärter och rosenbönor är mera mörkergroende så de kan man täcka med en hel del jord.
Jag får väl göra ett nytt försök i vår igen. Men då skall jag i vart fall skippa de där torvbriketterna.
Jag är total novis på frösådd inomhus - jag har försökt några gånger och gett upp för jag har antingen missat vattningen - eller vattnat för mkt eller helt enkelt inte tänkt på att jag skulle resa bort osv.
Jag har ett helt ouppvärmt rum som dock alltid är frostfritt. Fönster i söder och väster. Hur anpassar jag det bäst för sådd?
Vilken temp är idealisk? Värmelampor eller sätta igång elementen?
Jag skall bort 10dgr över påsk - vi har dottern hemma en del men kanske inte hela tiden - är det ingen idé att ens tänka på sådd därför?
Numer pensionär i Nynäshamn

Idealtemperatur för frösådder varierar från några få plusgrader till över 35 grader. Några kräver frost för att få bra groning och en del kräver ljus för att gro. Överlag är det alltid bäst att försöka efterlikna den enskilda växtens ursprungliga miljö.
Ofta är groningstemperatur inte det samma som idealisk temperatur efter gronigen.
+Det finns många sommarblommor & grönsaker man inte behöver så förren vid påsk eller strax efter påsk. Så ska man åka bort kan man ju välja såna.

Jag har alltid sått i sådana där plastlådor som dom säljer karameller i , brukar man få gratis på affärerna. Dom är ofta genomskinliga och har ett plastlock till som jag brukar göra hål i, rengör dom noga bara före användning .
Eftersom dom är 1,5-2 dm höga så klarar sig sådden ett tag i dom lådorna innan dom har växt över kanten.
Svårast tycker jag är att få små frön glest nog tex lobelia,lejongap osv. fick ett tips för något år sedan att blanda fröna i påsen med lite strösocker och det funkar hyfsat men har ni andra ideer så dela gärna med er!
Annars kan jag tipsa om att dessa små svarta fyrkantiga krukor som man skolar om planten i ,dom brukar jag hitta massor av i soptunnorna på kyrkogården plockar alltid med mig det som jag hittar när jag planterar på gravarna, har inte köpt några nya på flera år.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
11, Såna har jag spart på mig några av. jag tänker använda dom till årets sådd. Jag lyckades över förväntan med penséerna, i somras. Jag sådde 2 påsar i en liten balkonglåda det tog ett tag innan dom grodde. men sedan vart det "explosion" Hela lådan svämmade nästan över. Jag gav bort några plantor till min kompis, men hon lyckades inte med dom. De som var kvar tog jag med ut till landet, och planterade hälften i rabatterna och de som var kvar glesade jag ut i lådan. Det blev stora vackra blommor av dom. Men lådan fick jag hälla av vatten ur hela tide under "regnperioden", för det var inga avrinningshål i den. Jag ska så penséer igen, och andra växter med. Jag brukar ofta så direkt på växtplatsen, tex rosenskäramen den här gången tror jag nog att jag ska starta på blombänken med dom och det redan i mars april tror jag. för att se om de blommar tidigare då.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
När ni frösår - använder ni extra belysning då? Som lysrör eller något annat?

Jag använder frigolit skivor med små hål, har fått av en trädgårdhandlare, dom får sina plugg-plantor i dom, man bryter av dom i lämpligt stora bitar och fyller dom med bra jord, vattnar och planterar.
Ha en matta under så att du vattnar på den då, mycket bättre resultat.
Lobelia frön duttar jag med en blyerts penna, inte spetsiga sidan, då blir det en lagom tova.
Andra små fröer använder jag den vassa penn delen att plocka frön med. 
#14 - det där med spetsiga delen av pennen låter väldigt vettigt nu närjag tittar på mina blomstertobakfrön och där är 1000 i en påse :)

Jag har i ett anfall av bekvämlighet satt auberginefrön i torvbriketter, såna som ligger färdiga i en grön låda med lock, köpte dom på coop tror jag. Dom har faktiskt börjat gro nu efter 11 dgr!
#1 Har testat pluggbox förut och det är som du säger, man bör sätta samma frön i hela, eller såna som växer lika fort. Sätter man olika får man problem att lossa dom som ska sättas om. Det är inte så enkelt som på bilderna, jag har ofta inte lyckats få med hela jordstruten, man måste vara säker på att rötterna växt ner ordentligt och så måste man ha fyllt jord ända ner i botten så man kan putta upp struten med locktopparna - om du förstår. Det är lite meckigt! Men man får ju plats med många på liten yta.
Luktärter sätter jag i tomma toarullar, planterar ner hela den i krukan sen. Det är bra för de långa ömtåliga rötterna och funkar suveränt! (har sparat rullar ända sen i höstas)
ÄVen om man inte behöver specialgrejer har jag just nu skaffat mig både en pluggbox och en rootrainer. Tycker ändå det är kul att testa. Jag ska ha dem inomhus och det gäller att ha kärl som inte läcker vatten överallt. Jag får rapportera senare i år hur det egentligen gick.
Jag använder Rootrainer till lite större fröer som bönor, ärter, gurka, melon. Jag tycker det är jättebra att de små plantorna kan stå kvar däri tills de ska planteras ut i kökslandet eller i sina stora krukor. Det är så enkelt att ta loss dem ur sina små fack!

# Jag har aldrig använt lysrör eller annat, bara att dom står i ett ljust rum. Men jag har egentligen bara satt luktärt, blomman för dagen, krasse, ja, och lavendel en gång för länge sen - jag tror jag klarade den tack vare att jag inte visste hur svår den var. Dom Lavendlarna har jag idag förökat med delning och sticklingar, härligt!