Förkultivering
Brukar ni förkultivera vanliga grönsaker? I så fall vilka?
Det kan ju vara enklare att plantera ut avhärdade plantor i ett välansat land, än att så fröna direkt och låta dem slås med ogräset. Det kan vara svårt att rensa ogräs bland nya sådder.
Jag vet att mamma brukar förkultivera tomater, purjolök och squach inne!
Vi kommer helt säkert att förkultivera tomater och squach, men squashen är tveksam. Föräldrarna brukar få squash i mängder, men det är ju en bra bit till dom…. *onödig info* 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Undviker att förkultivera alltför mycket, har man trångt inne blir inte förkultiverade plantor bra. +Jag förkultiverar det mesta i mars-maj, det lönar sig sällan att så för tidigt.
De jag brukar förultivera är dock chili/paprika, tomat, squash/pumpa (direktsådd funkar dock också så ibland direktsår jag), ibland har jag gurka/melon som jag förkultiverar, malabarspenat, Calaloo, jordmandel, stevia, basilika, gyllenbär
Jag tänker på att förkultivera i växthuset. Det är ju inte dags ännu, det behövs bara 3-4 veckor innan utplantering av t.ex. sallat, kål, spenat, fänkål, rotselleri, persilja osv.
Inomhus har jag redan fullt!

min mamma brukade förkultivera purjo. De blev så söta de små purjo-pinnarna! :-)