Glöm specialgödselmedlen?
Så heter en artikel i senaste Allt om Trädgård, 4 2006. Mycket intressant. En forskare har titta nogrannare på vad växterna egentligen behöver för att växa och sen jämfört det med alla specialgödselmedel på marknaden. Och min tolkning är att det är typ ren humbug! Enligt artikeln så har företagen som tillverkar gödselsorterna inte ens forskat! De har bara slängt ihop nåt och satt en snygg etikett på och tar bra betalt för det.
En annan intressant utkomst av artikeln är att det inte alls är så bra med "ekologiska" gödselvarianter, då de läcker ut kväve och fosfor. Tex gräsklipp ovan jord läcker kväve, dvs inte alls bra för naturen! Klippet ska grävas ner! Och om man köper hästgödsel eller kogödsel från bonden ersätter han det med handelsgödsel - och hur bra blev det då?
En av slutsatserna i artikeln är att "det enda som skiljer är hur mycket näring de vill ha, eller egentligen hur snabbt näringsflödet bör vara." 1 ml näring per vatten - alltid - till inomhusväxterna är bästa sättet enligt Tom Ericsson, växtnäringsforskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Ultuna.

Bra Illan. Jag läste också artikeln och den gjorde mig ännu mer övertygad att använda vad jag kan tillverka själv eller köpa av grannar. Går och tittar på en gödselstack ett par kilometer härifrån och ska knacka på hos ägaren.
Hönsgödsel är starkare än kogödsel så den behöver man inte ta så mycket av. Men är jättebra. Ska nog skaffa mig några höns när jag går in i pensionsåldern. Ko och häst har jag inte plats för men några höns. De är dessutom så trevliga att ha omkring sig.
Vi har 7 dvärgtuppar och ett tiotal dvärghönor. Så vill du ha några tuppar så har vi. :) De är frigående hela året. Kan gå ut och in som de vill i hönshuset och på hela vår tomt. Det växer så det knakar om det här på vårkanten. De är bra gödselmaskiner..
Samma här, läste det och började undra…. Allt för att tjäna pengar.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Åh så roligt. Går i pension om något år och då så…
När jag jobbade i hemtjänsten så hade jag en vårdtagare som hade otroligt vackra blommor… hon gödslade med hönsgödsel. MEN det stank något fruktansvärt! Fattar inte hur hon kunde bo så…
Luktar inte så mycket här hemma…Man blir kanske van..

Ja hönsgödsel stinker - men vi som har det utomhus en bit från tomten klarar av det.