Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 6778 ggr
ikna
2009-02-21 12:43
0

Oliv

Kan man plantera oliv på friland i zon 1? Eller klarar den inte vintern?

Vandraren
2009-02-21 17:05
0

Jag skulle säga att en mild vinter i zon I utan nämvärd markfrost skulle en oliv klara så där, fryser jorden ordentligt går den under. Tillfällgt klarar oliven ned mot 5-6 minus, kanske 8 om man snålat med vatten så den är på uttrokningsgränsen. Men långvarigt är utsikterna för frilandsplantering minimala.

flaxss
2009-02-21 17:18
0

jag har haft en oliv på friland i zon 1-2 sedan 2004/2005.och har den än. den får skydd i form av grönvinterväv när det går under ca -10c.

den tål tjäle och temperaturer ner till ca -10c -12c (riktigt härdiga sorter ner till -15c).värsta tiden är dock på våren. då solen lyser och det sedan fryser så man bör skugga den då.

min har klarat vintrar på -24c -19c med enabrt en rejäl snöhög över sig som skydd utan att dö.

och jag vet och har sett flera som har oliver i kustnära zon 1 områden som inte ger dom skydd och även i bra stads microklimat har jag sett oliver. bland annat vet jag 2resturtanger och 1blomsteraffär i Göteborg som har sina oliver ute åretrunt utan skydd.

ska man ha den på friland så planterar man den i väldränerad jord och planterar den i det bästa läget man har. och så skyddar man den när det går under ca -5c -10c.

alt är ju att ha den i kruka som man tar in efter dom första frostnätterna och övervintrar inne kallt ca 0c +10c.

ikna
2009-02-21 17:43
0

Vandraren, tack för dina råd!  

Tack flaxss för dina råd och rekommendationer! Jag bor 100 m från havet i zon 1, så det borde gå att ha den ute året om, om jag skyddar den väl.

flaxss
2009-02-21 18:09
0

jag tror inte det ska bli några problem. plantera den där det är som varmast och soligast. skydda den när det blir kallt.

Bjornen
2009-02-22 08:52
0

Oliv vill helst ha tung jord men för att förbättra övervintringsförmågan på friland bör den ha väldränerat så att den är förberedd för vintern och möjligen kan täckning mot höstregn ge bättre övervintringsmöjligheter. Där kan kustläget vara en nackdel. Det gäller att förmå den att förstå att det blir vinter och ha så låg fuktighet i växten som möjligt. Inför vintern bör grenarna ha hög sockerhalt som skyddar mot frostskador. Vid stark kyla finns risk för att grenarna sprängs.

ikna
2009-02-22 08:58
0

#5 Hur gör man för att grenarna ska få hög sockerhalt?

Bjornen
2009-02-22 11:42
0

Lämpligt höstväder med lagom frost i rätt tid och inte alltför gynnsamt för växtlighet och ingen gödsling efter midsommar.

ikna
2009-02-22 11:51
0

#6 Okej, jag gödslar ingenting som står kvar över vintern, så det är inga problem.

Lämpligt höstväder med lagom frost i rätt tid blir svårare! Flört

Jag får be en väderbön! Oskyldig

flaxss
2009-02-22 13:13
0

min oliv har som sagt varit på friland i skåne sedan några vintrar tillbaka, ja skydd mot regn ger bättre övervintring men MIN oliv klarar allt regn galant. Ikna - du får sällan så kallt som du bor so du behöver inte oroa dig så mycket för regnet, det räcker med väldräneradjord. och ev skydd när det dippar neråt -10c.

jag vet fler som har oliver på friland på västkusten UTAN vinterskydd och västkusten är ju känd för att det regnar mycket.

en annan sak olivträd vill inte ha tungjord. dom vill ha väldränerad jord med ''Lergranulat'' inte tung lerjord. mycket grus vill dom ha i jorden eller leca. den jorden man köper dom i är den sämsta jorden en oliv kan ha.

ikna
2009-02-22 14:49
0
Bjornen
2009-02-22 16:02
0

De flesta oliver odlas i lerjord eftersom de kräver ordentligt med fukt under fruktmognaden. Även våra mindre plantor som säljs behöver jämn fuktighet och därför är de oftast planterad i lerjord. Oliver vill helst ha fukthållande lerjordar men även kuperat som gör att vatten rinner av. Det är svårt att ordna i vårt klimat men därför är det bättre i mera dränerad jord för frilandsodling och tillskottsvattning periodvis och vid fuktigt senhöst och vinterklimat kanske takning och skydd mot nederbörden.

flaxss
2009-02-22 16:31
0

NEJ oliver trivs ej i lerjord.

i kruka som i mark ska oliver ha väldränerad jord.

och min oliv som jag har på friland klarar nederbörden utan problem  (har också gett frukt på friland), förra vintern som var väldigt blöt fick min oliv INGET skydd alls under hela vintern verken regn skydd eller skydd mot kyla så det så, och den får inte tillskotts vattning på friland, den klarade att sätta frukt under sommaren 06 där tempen i skuggan gick upp till +33c och det var ca 3månaders med torka. den har aldrig växt så bra som just den torra sommaren och det är också den sommar den gav bäst med frukt.

och dom jag har i kruka har också gett frukt i väldränerad jord.

och oliver SKA torka ut innan man ger dom vatten igen, annars kommer dom snart att ruttna. för god utveckling av rötterna och bra frukt kvalite behövs luftig jord som innehåller leca,grus.nu skrev jag inte att dom ska ha torka i krukan utan dom ska torka ut en eller två dagar.

jag har odlat oliver väldigt länge och har observerat att dom inte trivs i lerjord, dom som haft väldränerad jord har växt och trivs mycket bättre.

Vandraren
2009-02-22 20:48
0

#2 Ibland är det trevligt att ha lite fel. Roligt att sajten är så pass stor att där finns människor som provat ett och annat. nu fick jag veta att där finns folk som prövat och lyckat s med oliv på friland. Det är ändå en art man inte ens anser pålitligt härdig i Storbritannien. Lycka till i fortsättningen. Så många omöjliga arter jag både lyckats med och slagit ihjäl så vet jag att man alltd kan prova. Det är värt det tid efter annan. Snö som skydd är suveränt. 10 cm luftig snö räcker för att det skall vara noll till -2 vid marken vid 20 minusgrader. men om  oliven blir fullvuxen torde det bli ett digert skottande om man skall täcka den. Obestämd

Ni som har dessa goda lägen borde i mitt tycke prova camelia på friland. Med samma skydd och skötsel skulle den blomma denna tiden. Värt ett försök. Eller finns där folk därute som redan har lyckats? Spänd på svar.

flaxss
2009-02-22 21:27
0

när den blir större får man ju skydda den om det blir väldigt kallt. jag vet ett par personer i skåne och på västkusten som har stora oliver på friland. lika så om man åker till danmark.

Kamelia funkar på friland i sverige också en del arter är väldigt härdiga och tål bland annat i usa ner till -30c. dock är det väldigt invinduellt mellan sorterna en del klarar -12c och en del -25c även i sverige. jag har haft flera kamelia på friland både mindre lyckade och mer lyckade resultat.

ska man odla kamelia i zon 1-2(3), så ka dom planteras i ett varmt och skyddat östläge i fuktighets hållade jord(lågt ph). och skydda den när det blir neråt -10c -20c, beronde sort man skaffat.