hur rädda fläderbuske?
År det någon som vet hur jag ska rädda min lilla fläderbuske i år?
Den står antagligen för blött under större delen av året, då jorden är ren lera här (även om jag grävde en rejäl grop till plantan med vanlig planteringsjord. På två år har den inte växt någonting alls, men den lever…
Kan jag sätta den i stor kruka för att se om den tar sig igen och sedan plantera på nytt istörre planteringsgrop eller är det helt uteslutet med fläder på den här tomten? Jag trodde att fläder trivs på de flesta jordar och då även lera.

Fläder trivs i halvskugga och kräver inte mycket av jorden men tung lera ÄR knepig. Rötterna måste få kunna sträcka på sig och andas. Försök med att luckra upp din lera med massor av sand och grov kompost. Blanda i material som sönderbrutna kvistar t ex.

Ett stort fel är att gräva rejäla planteringsgropar om man har lerjord. Det innebär bara en vattengrop som bara näckrosor trivs i. Om man har lerjord får man aldrig gräva ner sig under matjordslagret. Om inte djupet räcker till måste man fylla upp jord istället.
Om man vill göra ordentligt kan man naturligtvis även gräva ner i leran, men då krävs att man gräver så att hela gropen har ett ordentligt utlopp så att inte vatten blir stående i gropen. Riktig blålera är sjunkningstakten av vatten bara mm per år och det är i stort sett lika tätt som ett tätt kärl utan hål.
Gräv upp busken och gör en ny planteringsplats och fyll upp jord till en kulle. Gör det så tidigt som möjligt i vår (före lövsprickningen) eller ev. vänta till hösten. Mellanlagring i kruka är ett alternativ. Håll efter med vatten.
Ok, det låter som min plan med att gräva upp busken låter rimlig då. Om jag sedan gräver ner den i en pallkrage över vintern, så kanske jag kan plantera den på en upphöjd bädd tidigt nästa år.
Om jag sätter den inte allt för långt från häcken, så har jag möjlighet att dränera planteringsgropen (dike utanför häcken), men det hinner jag nog inte med i år. Häcken behöver också dräneras och det gör vi nu till våren.
Jag älskar verkligen doften av fläder när den blommer, så är det någon buske jag vill ska ta sig här, så är det den! Fläderblomssaft är inte så dumt heller…
Vinbärsbuskarna händer det inte så mycket med heller, så det är väl samma problem med dem :(

Det är mycket bättre att plantera buskar och på hösten än på våren. Planteringen ska göras så sent som möjligt bara marken inte är tjälad. Om du planterar på upphöjd bädd behöver du troligen inte dränera jorden.
Din eventuella lergrop är inte så lätt att dränera utan onödigt mycket arbete.
ok, tack för svaren!!!