Angående växtzoner
Varje normal tomt har omkring tre växtzoner. Söderläget är inte säkert att har bästa växtzonen. Bland buskar och träd är invintgningen på hösten det viktigaste. Rosor t.ex kan inleda vintervila genom att temperaturen sjunker varaktigt under en viss nivå eller genom att det blir tillräckligt långa nätter. Rosor som invintrar genom temperatursänkning har svårare att klara nordligt klimat eftersom de då inte hinner avmogna före vinterns intåg. För bästa övervintring är det viktigt att försöka efterlika deras naturliga växtplatser och då blir växterna starka och kan klara svåra perioder utan att skadas alltför mycket. Många växter dör av väta under höst eller vinter om de inte står tillräckligt dränerat. Jag bor själv i växtzon 6 men har flera växter som inte ska kunna växa norrom zon 2, medan jag har problem med någon växt som ska klara växtzon 7. Gödsling under sommaren med kvävegödsel försämrar övervintringen. Kalkning förbättrar härdigheten med ungefär en växtzon om de inte är kalkskyende.
Bjornen, så sant så.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hur sjutton har de beräknat växtzonerna då? Jag bor ex. på småländska höglandent som tillhör växtzon 5. Men andra ord samma zon som dalarna och norrlandskusten. Men när jag ser väderkartor och temperaturer på dem och även när de rapporterar om snödjup etc så är det inte alls samma "klimat" här. Oavsett vilken tid pååret det är. Sommar, vinter, höst eller vår. Så hur räknar de zonerna? För min tolkning är att växtzonerna inte följer klimatet. Så vad följer de då? För det är ju klimatet som växterna beror på?!

Växtzonerna beräknas efter hur man statistiskt kommit fram till hur kalla vintrarna är i ett område och när sommaren - växtsäsongen - börjar och slutar samt genomsnittstemperaturen. Det är dock bara för de vedartade buskarna/växterna man behöver bry sig om zonbeteckning.

Växtzonerna bror är framräknade med olika kriterier, där lägsta temperatur, risk för sena eller tidiga nattfroster, höjd över havet. Inlandsklimat är sämsta förutsättningar för övervintring av vedartade växter, där det ofta blir kalla vintrar och varma somrar. Jag bor i zon 6 men Umeå har zon 5 som ligger åtskilliga mil norr om mig. För mig är problemet att jag bor mycket långt från norska kusten med golfströmmen.
Och jag bor i ett lapptäcke av zoner. Vi har zon 2 om man ska gå på 'gamla uppgifter' och det stämmer med tanke på de drygt hundraårga träd vi har på tomten. Men samtidigt har vi styv lerjord, riktigt styv och torr/våt beroende på årstid så upphöjda rabatter är ett måste. Sen blåser det hårt nere i dalen där vi bor men jorden är riktigt bördig så det mesta lever och frodas.
Men visst kan det tyckas orättvist att jag kan ha persikoträd och vindryvor på friland medan de km bort har svårt att få plommon att överleva.
/Lillianna
~ Lillianna ~

Puffar upp det här inlägget också. Det är bra kom-ihåg nu när vi snart går runt på plant skolorna igen och blir frestade eller - som jag - ofta klickar alldeles för spontant på 'KÖP' på olika postordersajter.