Orkidéfråga
Jag tror det är en ny blomstängel.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Hänger på! Min orkidé jag fick i höstas blommade jättefint, men gav upp efter ett tag. Blomstänglarna har inte vissnat/gulnat så jag har låtit de vara kvar. Längst ut på stänglarna finns något som jag tycker verkar vara nya knoppar, men det händer ingenting med dom. Ska jag klippa ner stänglarna eller hoppas på att ökningen av ljuset här i vår ska skaka liv i de ev knoppar som finns?
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Tack för era svar! Jag är ingen orkidéexpert men jag tycker att du ska vänta lite till. Det hände ingenting med min orkidé heller tills förrgår då jag upptäckte knoppen.
Jag har besökt oilka webbsidor hur man sköter en orkidé efter blomningen, vissa sa att man skall låta bli stänglarna och en annan att man skall skära av grenen 2-3 knölar nedåt, jag gjorde det sistnämnda.
Kan du lägga upp en bild? Nu blev jag nyfiken :).

Det är knappast luftrötter på gång, men det behöverinte betyda att det är en blomstängel. Så länge blomstängeln är grön ska man ha den kvar det kan komma nya blomstänglar och även kan det bildas nya rosetter som kan ge en ny planta. Stängeln innehåller näring som utvecklas eller går tillbaks till plantan innan den ev. vissnar. Om den har gulnat då är den på väg att dö och då kan man mycket väl ta bort den.
Jag avvaktar! Ska försöka ta en bild på hur det ser ut.
H. Thea
Bjornen: Tack för svaret! Då låter jag stänglarna vara kvar då de är gröna och fina och så hoppas jag på nya blommor.
H. Thea
Bjornen: Tack för svaret, det kan vara en vanlig gren alltså?
Jag har en annan fråga också: jag ska köpa orkidékompost men den finns nu bara i 5 liter-pack och jag behöver bara lite. Kan man använda orkidékomposten till dracaena tex. eller kaktusar också?

Om du väntar ett litet tag så finns det uti naturen lämpligt material att plantera orkideeer som grov humus i form av träbitar, bark o.dyl. men välj från lövträd.
Det har jag inte tänkt på! Tack så mycket för dina tips!