Canna 'lucifer'
Är det ngn som har/har haft erfarenhet av den? Läste om den på odla.nu, och det verkar vara lite stök med den…
Maken köpte med sig några från trädgårdsmässan nämligen, utan att ha en aning om vad det var… :)

Kannor övervintras frostfritt och tas fram på våren eller vårvintern och eventuellt delas. Odlades förr bara som krukväxt, men numera oftast i stora krukor i uterum eller dylikt.
Då kommunens cannor klipptes ner på hösten 2000 plockade jag dessa fröer. Kannorna var nästan lika höga som mig (om jag minns rätt).
Sådde några -01 eller -02. Inget kom upp. (Vanligt minidrivhus.)
De små och skrumpna kan jag nog kasta. Men hur gå tillväga på bästa sätt med de andra?
Jag har ett eluppvärmt minidrivhus nu. Ska jag kanske sandpappra och/eller stöpa dem innan sådd? (Har i alla fall för mig att det hette "stöpa" då man blötlägger före sådd.)

Jag har aldrig provat att så frön av kanna. Möjligen har de växt i för svalt klimat så att fröna inte har utvecklats på rätt sätt och har dålig grobarhet (gissning). Alla skrumpna frön är helt värdelösa. Fröskalet är hårt och ett tips har jag hört att man kan skålla fröna i 80 gradigt vatten och sedan stöpning något dygn och sådd i 25-30 gradig värme. Det kan hända att de behöver ha frövila något år innan de gror. Vilket kan innebära att färskt frö inte gror. Man bör inte ge upp om de inte gror under de första åren. Frösådder av lite ovanliga växter kan man spara i många år innan man ger upp. Innan man tröttnar kan man försiktigt tömma ur krukan och titta hur fröna ser ut, om de ser friska ut kan de gro senare (åtminstone när det gäller större frön som syns tydligt och oftast är de mest hårdgrodda fröna).
De växte i växthus, för de "användes" inte det året.
Ska testa skållningsmetoden.
(Sedan måste jag kanske testa mitt tålamod.) 

Det är möjligt att det är F1- eller F2- korsningar och då förändras resultatet vid frösådd. Det är möjligt att de endast kan förökas via vegetativ väg för att behålla sina egenskaper.
Nu funderar jag på om jag ska sätta dem i en stor kruka på en gång eller öka storleken succesivt…

Kul att du lyckades dolfen!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Appropå Canna…
).