En riktig grävarhelg
Känner mig riktigt belåten med mig själv för en gångs skull. Fått i jorden tio pionrötter. Flyttat fyra Rosor och grävt ner trettio som kom med posten. Samt flyttat ett antal perennplantor hit och dit. Ryggen värker och naglarna ligger någonstans i de nya rabatterna. Pust!
En brasklapp - jag blir litet slarvig när jag gör så mycket. En del rosgropar blev inte stora nog och alla blev inte fodrade med tidningspapper. Brukar använda gamla dagstidningar för att fodra mina gropar och på så sätt hålla ogräset undan åtminstone den första säsongen.
Det var en extra lång helg dock. För att hinna med allt jag ville tog jag kompledig på fredagen. Skulle gärna ha fyradagarsvecka hela växtsäsongen……..
Här har det slipats, tapetseras och målats och det är långt ifrån klart.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Funderat lite på rosorna jag grävt ner Christina.
Kan man nu inför vintern täcka gropen först med löv och sedan med granris?

Barfrost är den värsta fienden, så det skadar kanske inte om ni har snöfria vintrar i Halland. Jag brukar slänga litet visset över när marken frusit till första gången. Den verkligt kritiska tiden är annars när vårsolen kommer och allting börjar gro för tidigt. Då gäller att stå på sig och inte avtäcka sina plantor för tidig.
Annars är det här Rosor som ska tåla litet. Något brukar alltid jag i Stockholms skärgård få klippa bort på våren. Man ser tydligt när det börjar komma små bladknoppar, vad som frusit bort under vintern.
Ja, det ska ju inte vara för tätt heller. Drar mig till minnes en historia som en tant berättade om sina Rosor. Hon hade problem med att rosorna brukade frysa bort på vintern och tog till radikala åtgärder. Virade glasull runt rosorna och täckte sen med plast. Och vad hände? På våren var alltihopa svart och dött - för mycket och för lite skämmer allt.
OK, tack för svaret Christina. Vi har ett stort kastanjeträd som brukar ge rikligt med löv. Nu vet jag var jag ska göra av dem…:)

Kom ihåg att det ska vara luftigt - det får inte vara en blöt kaka - då är det bättre låta bli.