rhodedendron rabatt
Jag har 4 stora buskar på rad på nordvästsidan av huset (halland) Dom är pampiga och jag gillar dom. Men jag skulle vilja fylla ut lite nedanför, emellan dom. Nu står det kärleksört där, men dom står för mörkt för att bli snygga. (dom blir för långa och rangliga och "faller ut") Dom skall flyttas till våren. Skickar med en bild på roddisarnas färg. Ge gärna förslag om perenner som gillar lite halvskuggig och sur miljö MVH Marie

Kärleksört är soldyrande och ingen lämplig växt tillsammans med rododendron. Sockblomma, astilbe, rosenplister, vintergröna, plymspirea och silverax är några lämpliga växter till roddodendron.

Ormbunkar och bräken. hasselört, cornus (amerikanskt hönsbär) gentiana, spetsmössa, lingon, ljung, vitsippa, anemone, cyclamen, narcisser, clematis, japansk lönn, hortensia, magnolia, buskrosling, astilbe, bergenia, guckosko, löjtnantshjärta, hosta, vallmo, lobelia, primula, krypflox, bollviva, japansk viva, blodört, trillium…
Det beror ju på vad du är ute efter… Jag hade nog valt ett par olika sorters marktäckare… vitt är ju fint med lila och i skugga. kanske vit ljung och spetsmössa och så några små narcisser i ett hörn som blommar på våren. :-)

#2 Av dina uppräkning så är guckusko mycket olämplig eftersom den är mycket kalkkrävande (pH 8). Vitsippa, anemoner, bollviva och många Primula gillar också kalk men tål lite surare miljö också om de än inte trivs där. Gentiana är i huvudsak kalkskyende eller kalkälskare beroende på art. Vallmo och krypflox är solälskare. De flesta klematis vill som regel ha soligare än rododendron.

Hur mycket sol behöver rhododendron, min står i kvällssol…

Vanliga sorter och arter kan stå i helskugga. En del udda ovanligare sorter vill ha helsol men dessa är det inte många som har.
Hej!
Storbladiga rhododendron kan klara ganska mycket skugga men blir ofta lite rangliga och blommar dåligt. Halvskugga, så blommar de betydligt bättre. De flesta trivs mycket bra i full sol. Småbladiga rhododendron och lövfällande rhododendron ska stå soligt. Småbladiga rhododendron växer i naturen ungefär som ljung hos oss.
Guckusko anses behöva kalk men jag har sett fina plantor av guckusko bland rhododendron. Annars så finns det flera arter av Cypripedium som behöver sur jord. Idag är det ganska lätt att få tag på odlade härdiga orkideer. De flesta primulor växer utmärkt i surjord även bollviva.
MVH
Jan Lindgren

Tack för era råd. Jag vill vänta lite tills jag bestämmer mig.Jag vill ha något som blommar efter roddisarna, för dom är så granna när dom blommar. Jag funderar på att sätta in Rosor mellan buskarna (jag har några som står bredvid och verkar trivas) men vet inte om dom klarar sig i längden? Tidigare har det vuxit mahonia och ormbunkar, men dom har jag flyttat. Det blev så mörkt. Jag vill ha ljusa blommande växter. Perenna, för det är en rabatt som jag inte gärna vill hålla på med. Vad tror ni om myskmadra som marktäckare? Men dom kanske har kort blomning? Ja, jag får se vad det blir, snart är det dags att ta itu med växthuset. Jag längtar! Marie

Myskmadra vill ha högre pH-värme än rodododendron.