Vintertäckning av växter
Har du täckt några av dina växter innan vintern? Själv gör jag det aldrig. Min trädgård vill jag ska innehålla växter som klarar sig bra i mitt klimat. Zon 3 - lite drygt - i Stockholms skärgård.

Något undantag har jag faktiskt gjort när jag tänker efter. Lägger ibland litet ris som skydd för unga växter just innan vårsolen blir som starkast. Då har jag oftast höga vissna blommor som fått stå kvar under vintern eftersom jag tyckt de varit dekorativa även med snö på.
Eller inte hunnit rensa bort

Nej. Jag gör som du. Växterna får vissna i lugn och ro utan min inblandning. Blad och kvistar faller ned och täcker området närmast intill på ett luftigt och naturligt sätt. Sedan blir det roligt att städa upp till våren för att successivt släppa fram luft och ljus till växterna som tittar upp. Har också zon 3 - norr om Göteborg.

Instämmer med ovanstående. Jag "städar" på våren, gärna en solig dag, isf en ruggig höstdag.

Funderade en gång att vintertäcka en klätterros som skulle vara mindre härdig. Men den visade sig överleva ändå. Och nu har jag bestämt mig för att bara de som överlever på egen hand passar in hos mig.

#4 Den rosen kanske inte behöver täckas. Jag brukade inte bry mig om min ros heller, men grannen påpekade att jag bör kupa upp mera jord omkring ympstället. Det är väl under jorden men särskilt känsligt ändå. Däremot ska det inte vara löv e dyl sa grannen.

Precis - jag kupar också. Både på senhösten och sedan på våren i samband med allmän rensning och beskärning.