Ta bort gamla Ölandstokar?!
Har ölandstok planterade sedan innan jag flyttade in här runt min uteplats och har nu bestämt mig för att ta bort dom i vår och anlägga rabatter istället.
Hur svåra är dom att ta bort och vad behöver man göra med jorden efteråt? Det ser ut att vara rätt surt efter alla blad och alla bruna kvistar samt att det formligen "äckelkryllat" av tvestjärtar i buskarna sommartid!
Tacksam för hjälp /Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Det är bara att gräva. Eftersom ölandstok trivs i kalkrik jord bör hela växten snarare var svagt basiskt.

Jag tog bort en massa tokar när vi flyttade in vilket jag ångrat eftersom dom trivs här (vi har kvar några) och vi har så dålig jord att det är svårt att hitta buskar som klarar sig i den torra och torftiga jorden vi har. Dessutom är jorden sur så dom är nog väldans tåliga.
Dom behöver klippas ner rejält vart tredje år ungefär för att inte bli så risiga men i våras jorde jag så (för att slippa klippa så hårt) att jag tog en häcksax och toppade yttersta biten på grenarna, ca 5-10 cm och det blev så jättebra! Jag fick bort den yttersta torra bruna biten och det blev en fräsh grönska. Dessutomhar dom ju lång blomningstid så personligen är jag faktiskt förtjust i dom numera. Mycket tack vare att dom är så otroligt tåliga.