Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: prydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5471 ggr
[Asta]
0

Rhododendron och fiberduk

Vi har två rhododendronbuskar som vi planterade förra året. Vi har också rådjur som förra året kom och tömde våra rosenbuskar på knoppar vår och höst. För att slippa få rhododendronknopparna uppätna har vi nu lagt fiberduk över de här buskarna så länge.

Nu undrar jag - mår buskarna kanske dåligt av att ha fiberduk över sig?

Bjornen
0

Fiberduk är mycket bra för rododendron. Den minskar avdunstningen särskilt under vintern och torrperioder. Teoretisk kan tillväxten under sommaren bli något mindre genom minskat ljusinsläpp, men det kanske kompenseras av minskad avdunstning. Under vintern kan kanske snöfall öka risken för att grenar ska brytas av. Diverse skadedjur kan också hindras av fiberduken.

Under vårvintern är det ju bra att täcka alla vintergröna växter med säckväv eller liknande. Fiberduken har ju liknande effekt att skydda bladen mot vårsolen. Den är dock glesare och kanske behöver den kompletteras. Allt beroende på läge och omständigheter. Unga nyplanterade växter är ju känsligare.

Enda nackdelen med fiberduken är ju att de inte är så prydliga.

awjungfru57
0

Visst var det så att Rosor får djur på sig som sätter sig på bladen som viker ihop sig, sen äts dom upp, knopparna äts också. Och så var det nån som sa att man kan lägga över en fiberduk under tidig vår så inte djuret kan flyga ner och sätta sig och göra denna skada. Stämmer det?

[Asta]
0

Men då låter det ju som att vi kan låta duken vara kvar. Vi håller koll på snön. VI brukar inte få så mycket snö här så vi får väl hoppas på det bästa.

Lite senare kommer vi att försöka med Rå-väck istället, men tänkte att fiberduken fick vara är tills dess att det blir vår.

Tack för svaret - slipper jag gå runt och undra.

Bjornen
0

Rosblad som är ihoprullade och avbitna rosknoppar har inget samband. Hoprullande blad kan vara bladlöss, virus mfl. men också bara en spindel som vill ha ett lugnt ställe som barnkammare. Avbitna rosknoppar görs av jordgubbsviveln och den kan knopparna skyddas med fiberduk i tidigt knoppstadie.

Rådjur kan vara svårt att få bort.

[Asta]
1

Att det är svårt att få bort rådjur är inte okänt. Men trots det så tänker vi försöka skydda vissa av våra växter. Går det så går det. Alternativet är att inte ha några Rosor och inga tulpaner m.m. Och det är ju lite tråkigt. Vi har inte rådjur hela tiden - de kom två gånger förra året. Visserligen gjorde de ordentlig skada båda gångerna, men man kan trots det försöka lite. Vi satte upp någon blandning med blodmjöl m.m. och efter det var de inte där flera gånger. Så vi tänkte i alla fall försöka ett par år till.

awjungfru57
0

Jag kör mitt krig mot dom vilket innebär att göra så lite som möjligt. Jag anpassar mig och växterna efter dom. Kör bara rådjursäckel, allt dom inte gillar. Det blir många påskliljor, lavendlar etc. Funkar! Och man blir häpen över vad mycket det finns som dom tycker är äckligt att äta. Det blir som en utmaning, roligt tycker jag.

awjungfru57
0

Förresten, om dom äter dina Rododendronknoppar så läste jag om någon som satte nåt gott i närheten av dom. Rådjuren valde då att äta det goda och inte rådisknoppen. Smart! om det funkar…

Bjornen
0

Det betyder nog snarare att man lockar dit dem och lite omväxling tar de även annat.

[Asta]
0

#6 - men jag vill ha Rosor! Har aldrig haft en trädgård i hela mitt liv och nu vill jag ha Rosor. Det "lustiga" är att vi bor mitt inne i en stad. Aldrig att jag inbillade mig att rådjuren kom in hit! Men det gör de. Dock inte hela tiden. Men i år ska vi testa med saker som luktar äckligt så får vi se om det gör någon nytta. Testa kan man alltid göra. Annars funderar jag på att gräva upp och kasta en gul ros som vi har. Det verkar som att de komme varje gång den sätter igång att blomma. Den syns kanske bra på håll- vad vet jag.

Bjornen
0

En vanlig uppfattning är att rådjur gillar gula blommor bäst. För min del vet jag inte hur det är för jag har mycket sällan rådjur i trädgården under sommarhalvåret. Men under vintern har jag dagligen (nattligen) besök av dem. Som mest har jag haft 17 stycken samtidigt. Då äter de alla växter de inte gillar och någon gång även det de gillar.

[Asta]
0

Jag vet inte om det är just att den är gul, men den står väldigt synligt mitt i gräsmattan. Blommorna syns på långt håll och båda gångerna som rådjuren var inne och käkade hade den busken slagit ut ordentligt. Men det kan ju också ha varit ett sammanträffande.

Nu i vinter har vi inte sett spår efter några rådjur. 17 stycken är ju jättemånga.

Däremot har hararna käkat sönder ett litet äppelträd för oss. Ätit upp barken runt om, men det gör inte så mycket för vi hade ändå funderat på att ta bort det eftersom det var planterat på ett dumt ställe. Så vi fick helt enkelt hjälp med beslutet.

awjungfru57
0

Men, det är väl gult dom inte gillar!.. Ja, ja. Men jag måste berätta att älgar äter också i trädgård. En gång hade en (flera?) ätit upp vår Rönn, uppifrån. Den hade krymt till halva sin höjd. Man börjar fundera över hur stora dom är, och jag trodde den stackars Rönnen skulle dö av den bryska behandlingen, men det visade sig att den mådde riktigt bra av att få sätta lite nya skott. Den är riktigt fräsh nu. Breddade sig lite också.