Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2214 ggr
cosmonita
0

Åh, så sen jag är!

Jag flyttade ut till ett ställe där jag kan ha en liiiiten täppa i augusti månad. Nåja månadsskiftet juli/aug. Men det låter bättre ju senare det är i min historia Räcka ut tungan

Nja den första månaden hade jag ingen tid i världen att gräva något eller plantera. Men jag köpte lite favoritplantor som jag skulle få ner i september åtminstone. Men jag är en sån obotlig tidsoptimist så att det vore straffbart egentligen!! Först nu igår har jag fått ner pioner, Rosor och en del andra perenner som borde varit i jorden i augusti. Får se om något överhuvudtaget överlever vintern. FundersamFörvånadGenerad

Jag kommer att uppdatera tråden med något foto när jag fyllt på med jord i helgen. Tror jag. Om jag inte skäms för mycket…

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror inte alls du är för sent ute. Vilken Zon bor du i?  Rosor kan planteras t o m sedan snön kommit. Man ska ju helst ha grävt gropen innan för egen bekvämlighets skull förstås.

Pioner och perenner ska jag gräva ner i morgon. Har just kommit ut till landet i Stockholms skärgård. Och marken är mjuk och frosten har inte kommit.

Maken som varit här på landet hela veckan har förberett rabatter och kört ut jord till dem. Jag är inte längre sur över den minitraktor han lade ner massa pengar på. Den gjorde att han nu tycker det är roligt hjälpa mig med grovplaneringen. Så han är förlåten dubbelt om.

Obs att bilden är från tidigare i somras. SÅ varmt har vi inte….

cosmonita
0

Jag bor i Västerås dvs zon (3) 4

Jorden är visserligen mjuk och vädret ganska varmt på dagtid men ändå…kanske är det mest det dåliga samvetet som talar. "Man borde ju ha hunnit tidigare…"

Men visst har jag fått gliringar från folk också…-"nu är det väl för sent med sånt där!" -"Det där skulle du gjort för länge sen." -"De klarar nog inte vintern". mm.

Hoppas, hoppas att något klarar sig iaf.

Christina
0

Säg du till folk att NU är det precis rätta årstiden. Du har väntat eftersom du INTE ville att växterna skulle komma igång och skjuta små skott som verkligen inte klarar vintern. Och som man antagligen skulle ha hänt under denna långa varma höst.

Nu får växterna sin välförtjänta vintervila i den goda våta jorden. Ingen sol som lurar dem att sträcka på sig utan alla rötter får i lugn och ro anpassa sig under ytan.