Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 6218 ggr
Joline
0

pelargon-funderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan man klippa ner hängpelargoner? Går det att föröka dem genom att ta skott. Har tre Engelska pelargoner, ska dom oxå klippas ner och när? Blommar fortfarande

awjungfru57
0

Pelargoner är lätta att forma och föröka. Googla pelargoner så få du många fina träffar. Finns även många texter på hemsidan i Allt om Trädgård.

Nåt jag läste som jag tycker var intressant var i Allt om Trädgård för en tid sedan, en man som ryckte undan mattan under fötterna. Han är pelargonälskare och gör inte alls som alla andra. Han klipper dom inte och planterar inte om dom. Han göder dom och låter dom växa på både höjden och bredden. Det ska jag också testa!

Så här stod det:

"-Jag planterar aldrig om mina pelargoner. Det är en myt att pelargoner mår bra av att planteras om." ..och så vidare, sen skriver han

"-Jag vattnar och gödslar på väldigt mycket, det tycker de om. Det går att ta tio gånger så mycket som det står på förpackningen." och så berättar han att han stammar upp 'Mårbacka'. Hans största är två meter. Han beskär aldrig.

Han har skirvit en bok som heter "Mannen som kunde tala med pelargoner", Lasse Anrell, sportkrönikör och pelargonfantast och en gång elargonkrönikör - så står det i den lilla artikeln jag klippt ut ur AoT nr 5-08 /Agneta

Bjornen
0

Man tar lämpligen sticklingar av växter lite senare när det blir lite ljusare och från slutet av februari och framåt. Hängpelargoner är lätta att få rötter på medan engelsk pelargon är lite nyckfullare. Skär av sticklingarna precis under ett bladpar där de har sina rotzoner. Ta sedan bort bladen från den nedersta delen (minst ett bladpar och oftast 2 och ibland kanske 3). Lättast rotar de sig genom att sätta sticklingarna i sandblandad jord med en plastpåse över. Det blir kraftigare plantor om man sätter flera sticklingar i krukan (bäst att sätta tre med avstånd så de blir jämt fördelad i krukan).

Man bör inte klippa ner växterna förrän det blivit ljusare och spara alltid några blad på plantan. Om den är väldigt kal kan man klippa ner halva plantan i taget så att det hinner utvecklas nya blad innan man tar sista halvan. En fullständig nerklippning innebär att växten inte kan samla näring förrän nya blad utvecklats. Om man har otur kan total nerklippning innebära döden för plantan.  

Om man bara vill ha plantan knubbigare kan man bara toppa plantan genom att nypa bort det allra översta delen av skottet (räcker med några mm), så förgrenar plantan sig och blir finare.

För sin egen del bör man inte klippa i plantan medan den är full i blom eller knopp.

Joline
0

Tack ska ni ha! ni gör ett otroligt jobb här på trädgård, Värdefullt med en trädgårdsmästares kunskaper

Christina
0

Ja Bjornen är ovärderlig här!

Jag har svårt föröka mina engelska pelargoner, men hängpelargonerna har gått hyfsat. Och de vanliga är det inga problem med. Får fler skott på våren när jag putsar dem än jag egentligen vill ha.

Thea
0

Ett till tips med att sätta sticklingar i kruka. Sätt sticklingen precis vid krukkanten. Rötterna följer väggen neråt och kommer sedan ut genom hålen i botten. På så sätt ser man tydligt att rotningen lyckats!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Joline
0

Jaha!! Det var bra, det ska jag komma ihåg! :)  Nu är det ju inte såå långt kvar innan man kan klippa ner dem. Fast dom blommar ju fortfarande, får vänta…

Thea
0

Jag har redan kapat mina till max och satt sticklingar. Flört Klarade inte av att vänta och mina moderplantor blommade inte heller. Om moderplantorna inte överlever är det inte någon panik då de ändå är tänkt att "avyttras" eftersom de är rätt gamla. Jag har tagit sticklingar året runt så det vet jag fungerar.

H. Thea

Joline
0

Du kanske har nåt bra tips hur man kan lyckas med de engelska sorterna…

Thea
0

Engelska sorter har jag absolut noll rutin på, tyvärr! Jag kör bara "vanliga", dvs zonal.

Har du tittat på svenska perlargonsällskapets hemsida?

H. Thea

Joline
0

Tänkte bara om du hade provat. Ska ta o kolla där…

/Joline

awjungfru57
0

Nu har jag provat att klippa och formklippa lite (har bara ljusrosa och röda) och det har skjutit skott nu, efter ett par veckor. Så spännande, att leka lite med formen. Testar uppstamning på ett par stycken.

Bra tips det där med att rötterna kommer ut undertill, bra så man vet :)

Thea
0

Ja, pelargoner är rätt "tacksamma" att klippa och "ändra" form på. Men man ska tänka på att inte toppa dom för mycket för då blommar dom inte istället. Flört Stamma upp dom brukar gå väldigt lätt, vissa lättare än andra.

Jag radikalbeskärde (ca 2-3 cm ovan jorden) ju mina i helgen och ett par börjar redan få små "embryon" till nya skott. Hur ska jag nu kunna slänga moderplantorna???

H. Thea