Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8761 ggr
Joline
7

Saint Paula näring?

Behöver Saint-Paulor nån "blomsternäring" och isf. vad skulle jag kunna ge dem?    Mvh Joline

Åsa S
0

Saintpaulia brukar inte behöva så mycket näring på vintern men framåt vårvintern brukar man plantera om dem i ny näringsrik, lucker jord (gärna med små lecakulor i). Sedan räcker näringen i jorden ca 6-8v sedan kan man börja vattna med lite näring några gånger i månaden. Vanlig köpekrukväxtnäring funkar bra både konstgödningen och den ekologiska, så himla krävande brukar inte saintpaulia vara mina får inte näring så jätteofta men de växer och blommar ändå.

(kan även tillägga att jag ger mina plantor SM3 ibland vilket de verkar gilla, SM3 är ett medel som är tillverkat av alger och det är menat för grönsaksodling egentligen, för att stärka grönsakerna mot ex. insektsangrepp och sjukdomar och dyl. brukar köpa det hos Runåbergs)

Joline
0

Har planterat om dem i jord som jag blandade vermikulit och perlit i. Då blommade de länge, nu ville jag bara ge dem en energikick. Provade vanlig krukväxtnäring förut, men de mådde inte bra av den. Söker nåt som är speciellt för dessa. (Dom är gamla och många, 17 st)    /JolineJolineJoline

Åsa S
0

Vilken näring köpte du? Vilken dos? Vid vilken årstid använde du näringen?

Hur länge sedan var det du planterade om dem? Saintpaulia brukar man behöva byta jord på 1-2ggr per år, torven som påsjordarna innehåller sjunker iohop för mycket, saintpaulia vill ha mycket syre till rötterna. Tryck ej till jorden vid planteringen. Saintpaulia kan se lite risig ut såhär års ifall man inte har extra belysning bara putsa till dem inför vårvintern de sätter fart då ljuset kommer åter (växterna behöver rikligt med ljus för att kunna använda krukväxtnäringen). +Jag tycker saintpaulia planterad med lecakulor brukar må bättre än när man använt vermiculite och perlite. Jag köpte en saintpauliakrukväxtnäring hos saintpauliasällskapet ett år men jag tyckte mina saintpaulior såg sämre ut när jag använde den så specialgödning verkar inte alltid vara det bästa.

Vattnet ska gärna vara regnvatten ej alltför mycket kalk.

17st är väl inte så värst mycket jag har nog aldrig haft färre än ett 100tal.

+Om de är gamla kan det också vara en orsak till varför de ser risiga ut även saintpaulior blir gamla och presterar sämre, man brukar behöva föryngra dem med jämna mellanrum genom  att sticklingsföröka dem.

Bjornen
0

Saint Paulia eller som deras svenska namn Usabaravioler kommer från Usambarabergen och vill ha luftig jord och där de växer vild har de rinnande vatten i mineraljord.

Det är mycket viktigt att man vattnar dem med tempererat vatten och inget vatten på bladen. Använd vatten som stått under natten.

Gamla plantor kan mycket väl delas som förnyelse.

All denna specialgödsel är i huvudsak för handeln men inget för växterna. Använd vanlig krukväxtgödsel men dosera svagare eller mera sällan. För mycket kväve gynnar bladtillväxten och blomningen blir lidande.

Saint Paulia har späda rötter och därför är de känsliga för syrebrist.

Joline
0

Tack båda! Det var mycket och bra info. Jag är ingen samlare, tycker bara att dom är så ljuvliga. Därför tycker jag att 17 st är mångaFlört. Ska prova med svagare näring och sen lecakulor vid nästa jordbyte. Tack för att ni tar er tid. Kram Joline

Thea
0

Nu är jag långt ifrån någon expert på området men jag tycker själv att mina saint paulior växer över förväntan, utan växtnäring….

Efter att jag köpt dom planterade jag om dom i lite större krukor. Jag har vattnat (ALLTID på fatet) när de varit torra och de har vuxit, vuxit och vuxit. Nu har den ena vuxit ur sin kruka och behöver komma till en STÖRRE denna vår. Den saint paulian är jättestor (eller ja, den har ju förgrenat sig i krukan) och jag tänkte se om den kan bli ännu större i sommar. Flört Den andra är också stor och fin, men inte alls lika maffig som "sin syster".

Jag har i princip aldrig haft växtnäring i vattnet. Men har det varit det så har det varit blomstra.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Joline
1

Tack söta Thea.. Kram JolineJoline

soulrose
0

Har levt med st paulia växter i många år. Mina brukar bli omplanterade i bra jord på våren, då sätter de fart! Tar bort all gammal jord samt alla ytterblad som ser risiga ut för att få en bra balans på växten. När jag tar bort ordentligt med blad kommer blommorna rikligare har jag märkt. Ingen växtnäring behövs, bara bra jord och friskt vatten, i lagom portioner.

Det är så kul när alla plantorna börjar blomma…

Joline
0

Precis! Det där med att ta bort många risiga blad har jag oxå märkt ger mer blomkraft. Men vad svårt det är att kasta gamla moderplantor som får lång ful stam. Ta skott går ju bra, men jag har inte hjärta att göra mej av med de gamla sen iaf…

Thea
0

Joline: Det där är skitsvårt! De LEVER ju!!! Rynkar på näsan Jag håller på att föryngra min pelargonsamling då plantorna behöver det. De gamla "tappar" tillslut sin ork att blomma, inte helt men ändå. När skotten tagit sig kommer man till det läge då man ska göra sig av med (läs; kasta) moderplantan och det är så jobbigt. Det gör ont i själen att slänga dom. Men det måste ju göras!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se