Trädgårdsarbete är att flytta omkring saker?
En stor del av mitt trädgårdsarbete består av att flytta på saker. Åtminstone känns det så för mig. Idag har jag flyttat sex Rosor från ställen där de stod trångt till en nygrävd rabatt på min äng. Sedan kommer jag att fylla ut hålen efter rosorna med perenner som jag grävt upp från andra ställen.
När jag grävde ängsrabatten hittade jag ett lager sand under jordskiktet och innan leran. Grov fin sand som jag villle blanda ut jorden med på de ställen där rosorna ursprungligen stod och där det var lite väl mjukt och fuktigt.. Och sedan flyttade jag en mängd kompost till ängsrabatten för att bottna med. Och så flyttar jag jord från ett ställe till ett annat.
För att inte tala om att flytta stenar…..
Jag har också flyttat runt lite men mest liljor som kommit på fel plats, färgmässigt. Jag har grävt upp alla choklad blommor för intag till garaget. Och nu har jag några hål som eventuellt inte kommer att fyllas med nytt, för perennerna som redan står där i närheten kommer att fylla ut hålen fort. Så jag kommer att vänta tills nästa sommar för att se hur det blir först innan jag flyttar runt nya. JAg har redan sått en del perenner nu innomhus som jag sedan skall ställa ut i drivhusen för övervintring. Det är prydnadsgräs, och andra fina perenner som en Svensk tjej i England skickat till mig som hon tagit ur sin trädgård.
Ser fram emot att alla tar sig.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana - skyddar du dina perenner i drivhuset på vintern? Bäddar du in dem eller gräver ner dem djupt? Jag har själv ett stort antal småkrukor med Röd Rudbeckia, Fjädernejlika, Blå Bolltister, Riddarsporre och Akleja. Fortfarande mycket små plantor och små krukor.
Släpade in en gammal balkonglåda i kallväxthuset och grävde ner en del småplantor där för att de skulle få mer livsrum. Har inte bestämt mig för hur jag ska göra med de andra småplantorna. Gräva ner dem i potatislandet och täcka över med löv och granris eller låta dem stå som de är i kallväxthuset.
När jag var på rosenträff en gång med Rosensällskapet sa en av våra "experter" att han önskade att växterna hade hjul de första åren. Det ligger något i det tror jag.
Jag själv har planterat Rosor (Gerbe Rosa) vid en portal och fått flytta dem för att det skulle bli bra.
Numer pensionär i Nynäshamn
Christina, Nej jag gräver ej ned dom eller bäddar in dom, utan ner med krukorna stäng locket och låt snön skydda hela drivhuset.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jo det har jag också hört. T o m innan jag planterade - men satte för tätt ändå. Men det hör liksom till att Rosor ska flyttas.
#4 Vad menar du med 'stäng locket'? Har du en drivbänk ute?
Jag är rädd för att det blir för råkallt och fuktigt inne i växthuset och kommer att testa mig fram. Det här är första gången jag har en höstsådd av perenner, så jag gräver nog ner några i potatislandet och täcker över med löv och ris. Och låter några stå inne i kallväxthuset.
Så kan jag rapportera i vår vilka som klarade sig bäst.
Jag sådde mina perenner förra vintern och ställde ut dom i snön, sedan i mars tror jag det var så ställde jag dom i drivbänken. Jag tänker nämligen testa lite denna vinter med att ha några i drivbänken hela vintern för att se dad som händer. Man måste ju testa 

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Javisst måste man testa! Det är ju olika förhållanden i olika trädgårdar. Inte bara våra klimatzoner utan även med vindskydd och upphöjd resp nedsänkt mark. Första gången som sagt för mig som jag driver upp perenner på hösten och sätter ut dem.

Ska bli jättekul att kunna dokumentera och redovisa våra erfarenheter. Visst är det äkta grundforskning när man gräver i jorden ;)