Flytta ros?
Mitt rosintresse uppstod när jag av en kusin blev medsläpad till en rosenträff förlagd till en koloniträdgård i Bromma.
Där kände jag en doft som jag med säkerhet upplevt i min barndom.
Jag "nosade" mig fram till den rosen ch tog reda på vad den hette.
Efteråt kontrollerade jag med äldre släktingar om det kunde stämma att det var min barndoms ros och tänk att det stämde.
Strax efter fick min äldsta dotter en sådan ros i födelsedagspresent av den kusin som dro giväg med mig på rosenmöte och det var familjens allra första ros.
Rosen är en Alba Maxima och den har redan följt med oss vid en flytt.
Nu är vi på gång att flytta igen och jag vill hemskt gärna ha just den rosen med mig. De andra kan jag hellre ersätta, men den här rosen betyder så mycket för mig.
Hur skall jag göra när jag inte vet när flytten blir?
Kan jag klippa ner den och övervintra den i en kruka, eller förstör jag den helt då?
Jag har även funderat på att klippa ner den och gräva ner den vid sommarstugan som vi har kvar till 1/4. Där kan den ev stå lite längre om det behövs till våren.
Klippa ner den är nog nödvändigt, den är flera meter hög och svår att hantera annars.
Numer pensionär i Nynäshamn

Det trevliga med Rosor är att de går att flytta. Det allra bästa är förstås att få med en stor jordklump så att man bibehåller de fina tunna sugtrådarna som sticker ut från den grövre rotstammen.
Om du har möjlighet frakta rosen omgående till sommarstugan föreslår jag att du väljer att gräva ner den där. Om du sätter den i en kruka får du problem. Roten är antagligen en halvmeter djup och kanske lika bred - och det är svårt att hitta så stora krukor.
Däremot kan du lägga roten lite på snedden i ett potatisland eller vad du har i form av mjuk och lös jord vid sommarstugan. Ös jord över och täck med massor av löv och annat som skydd under vintern.
Klipp ner den så mycket att du kan hantera den.

En liten brasklapp dock. Jag lyckas inte själv så bra med mina flyttar. Är lite för otålig för att gräva så stor rundel omkring rosen och så djupt som man ska. Så jag brukar få upp en lång rot men förlora mycket av de fina sugtrådarna. Det är ett jättejobb och ett tungt sådant om man ska få upp en stor jordklump. Klarar helt enkelt inte av det. Och maken som nog är något starkare ställer sig bara oförstående för min flyttiver och vägrar hjälpa till.
Rosorna överlever dock. Men det blir ett 'förlorat år' innan de sätter igång och blommar igen.
Tack Christina…
Det värsta med sommarstugan är att vi hyr den och har sagt upp den till 1/4 2007 eftersom vi ämnar köpa huset precis i närheten.
Det tål att fundera på hur vi gör, men tiden går….
Kan man dela Rosor?
I så fall kanske jag kan erbjuda nya köparen av vårt hus att få komma och beskära rosorna till våren och då passa på att dela den eftersom den blivit "väl stor"… ähum…
Numer pensionär i Nynäshamn

Nej - roten ser ut som på bif bild. Som du ser är det formen på rosen som gör det lite knepigt att ha den i en kruka.
Men ingenting är omöjligt. Det går att kapa roten till lämpligt format och den i en källare vilande under vintern. Man förökar Rosor genom att ta sticklingar och det är ofta lättare på sommaren.
Rosor kan förvaras svalt i vilken grop som helst. Kanske kan du låna en liten mjuk markbit hos nån? Det säkraste om du är rädd att förlora just denna ros.