Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 8664 ggr
Nattviol
2006-09-07 00:35
0

Squash och pumpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har varit en varm och lång sommar - bra för vintersquash och pumpa. På min odlingslott finns just nu en vacker Rouge vif d' Etampes. Förra årets sådd hann inte mogna ordentligt. I år har den klättrat från komposten och upp på ett staket, dekorativt!

Jag tycker att det är roligt att prova olika sorters squash och pumpa. Är det någon som har prövat och vill rekommendera någon ny eller gammal sort?

Christina
2006-09-08 21:24
0

Den var snygg. Har du köpt nya frön i år eller har du samlat från förra årets? Jag har sett Rouge vif d' Etampes en gång för flera år sedan - tror det var samma i alla fall - på Bergianska. Så dekorativ den är - som ett stort djur som ligger där. Har du flera sorter eller är den här sorten självpollinerande?

Nattviol
2006-09-09 03:59
0

Rouge vif d' Etampes är sådd ur förra årets påse, tex Runåbergs har sorten. Här är texten ur frökatalogen. Kanske kan jag återkomma när pumpan är skördad, har en del planer för den…

Plantorna har både han- och honblommor och pollineringen är aldrig ett problem i ett koloniområde med bikupor i skogsbrynet… Flera av sorterna korsbefruktas så man får läsa på och göra specialarrangemang för att ta frön och behålla sorten. (men det gör inte jag)

Här kommer en bild på skörden denna vecka. (I maj fick jag en släng av squashfeber, sådde minst 10 olika sorters frön i jiffypots, drev upp med undervärme och nu får jag så att jag tiger!)

Nattviol
2006-09-09 04:13
0

Jag har inte jättekoll på sorterna just nu. De små etiketterna försvinner väldigt lätt… Det är riktigt spännande att försöka klura ut vilken sort det är, om den är mogen och hur den bäst tillagas.

I kväll hamnade en okänd squash i ugnen med osttäcke ovanpå. Den hade fast, saftigt och gott kött trots att den kanske fått stå på tillväxt längre än tänkt. Vi kallade maträtten Klippiga bergen…

strange_veggie
2006-09-22 23:42
0

Jag har aldrig vågat mig på att odla "riktiga pumpor" bara sommar- och vintersquash, men nästa år tänkte jag dra på stort och ge mig på en Dill's Atlantic Giant (se bild) om jag får tag i frön. En återkommare hos oss är den vackra lökformade vintersquashen "Uchiki Kuri". Den kan ge runt 7-8 frukter med rätt förutsättningar och en frukt räcker till så mycket pumpasoppa som man får plats med i frysen.

strange_veggie
2006-09-22 23:54
0

Här är en bild på Uchiki Kurin:

Nattviol
2006-10-02 04:57
0

Läs om den här! Pumpan väger 541 kilo! Den vann Swedish open i pumpa-odling.

Nattviol
2006-10-16 02:09
0

Vilken härlig sommar! Nu, den 15 oktober är den sista pumpan skördad. Det här är min Rouge vif d'Etampes; ett vacker exemplar. Jag antar att dess vidare öden får berättas på MatlustiFokus … Jag planerar tex att göra marmelad på den, efter recept från Normandie.

Tilda-T
2006-10-16 21:01
0

Tips! Använd den först som Halloweenlykta och ta då också reda på innanmätet

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
2006-10-16 21:55
0

Härligt tips! Kommer att se helt fantastisk ut med ljus initu.

catlin
2006-10-17 12:12
0

Hej!

Jag kikar in hos er från Kolhydrater i fokus. Vidgar mina vyer lite :)

Här

finns lite bilder på vår nya köksträdgård. Gjorde misstaget(?) att ha 18 zucchiniplantor, varav samtliga formligen spottade ur sig frukter. Vi gav bort kassvis till förbipasserande främlingar och plågade grannarna med ständiga gåvor :)

Tanken var att fylla ut ytan så fort och så mycket som möjligt, för att hindra folk att parkera bilar där. Och för det ändamålet var zucchini utmärkt. 

Fast nästa år tror jag det räcker med två plantor, det täcker behovet både för oss och grannarna…

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*

Nattviol
2006-10-18 05:40
0

Fin bild! Pröva lite olika sorter nästa sommar. Det finns squash som mognar under sommaren, sån som du prövade och andra sorter som kan sparas länge och användas under vintern.

catlin
2006-10-18 09:35
0

#11 Bra idé. De var väldigt trevliga som plantor också, förutom maten. Vackert bladverk och silverstänk. De var helt enkelt roliga att odla.

Matblogg: Chakulas LCHF

*stay calm - be brave - wait for the signs*