Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3052 ggr
Diana61
0

Dags för mig att plocka in växter för vintern

Jag skall idag gräva upp mina choklad blommor och sätta dom i krukor och sedan förvara dom i garaget över vintern. Alla mina fuchsior skall komma in dom med utom tre som jag skall göra en test med i drivhuset. Gladiolerna är redan uppgrävda men står i sina krukor fortfarande. Dom skall jag plocja ur och skaka av all jord och se till att lökarna/knölarna är torra och fina.

Sedan så jag jag en uppstammad japansk pil som även kallas för Flamingo träd. Den är på gränsen här för att kunna övervintra och jag gjorde en test förra vintern varpå ena sidan drabbades lite hårt och grenarna d dog, men förövrigt mpdde den fint. Den har vuxit till sig ordentligt i år coh nu skall jag faktiskt lina in den i täckväv för att skydda den lite extra denna vinter från vindarna från just den sidan som skadade den förra året.

Hoppas jag hinner med allt detta idag för jag skall även måla tre element och städa hos marsvinen och ta hand om tvätten idag. PUST.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Kära vän - hoppas att du inte hann med allt detta på en och samma dag för då ger du oss alla dåligt samvete.Oskyldig

Linda in Flamingon kan väl vänta till jul någon gång? Är det inte viktigast skydda den mot marsvindarna och den tidigaste vårsolen?

Diana61
0

Oroa dig ej, Jag han inte med någonting ute idag, bara det som skulle göras inne. Men marsvinen får vänta tills i morgon. Stämmer att flamingon skall skyddas mot marsvindarna, för det var den som tog kol på ena sidan. Jag lindar in den runt julafton ungefär. Det har regnat hela dagen idag så det var lika bra att jag höll mig inne. Det enda jag hann med ute (på altanen) var att ta in ute-hagen för marsvinen som jag haft sär. Den är nu demolerad och avtvättad och torkad för att kunna byggas ihop inne istället, fast mindre format.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Skönt - då kan jag andas ut :)

I morgon är åter en arbetsvecka i stan slut och jag åker ut till skärgården och mina helguppgifter.

Diana61
0

he he, ja, vi får se hur vädret är i morgon om ajg kan gräva upp det som skall grävas upp, för att klampa runt i lera vill jag ej. Men marsvinen skall få burarna fixade och så är det andra strykningen på ellementen som skall göras. Hinner jag eller har ork, så skall jag börja putsa väggarna i gästrummet så det är klart för spacklingen.

Ha en trevlig helg på landet.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

kickboard
0

Idag tog jag in mina blommor från glasuterummet och ställde dem i vårt svala gästrum. Återstår att se om de klarar vintern eller om det blir att köpa nya till våren.

Christina
0

#5 Jag tycker att de nästan alltid överlever. Men ser rätt trista ut på våren, så  varje gång ställer jag dem i 'skamvrån' bredvid uthuset eller under en buske, tills de börjat fräscha till sig och får komma fram och visa upp sig igen.

kickboard
0

Det får jag hoppas på, men de har redan reagerat med lite gula blad och lite allmän hängighet.

Diana61
0

Nu har jag grävt upp alla chokladblommor och gladioler. Alla fuchsior är inne i garaget och änglatrumpeterna. Fågelbaden likaså, för den ena är köpt i England och jag tror ej den klarar en svensk vinter, så lika bra att den kommer in. Den andra är av keramik så den kom in den med.

Min man klipte gräset i söndags och jag rensade ogräs i alla rabatter, så nu ser det riktigt trevligt ut igen, men lite kalt med blommor. Trädgården är nu klar för vintern.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4