Allt går väl att plantera i kruka. Resultatet varierar ju sedan mellan växterna.
Nog kan det bli skörd av ärter sådda i krukor. Men så inga ärter förrän april-maj och låt det stå på balkongen. Enklast med lågväxande sorter och försök skaffa riktig jord gärna lite lerblandad och undvik köpjord.

Tack så mycket. Jag ska tänka på jorden när jag sår i april-man

ärtor går bra, men gurka är så mycket häftigare. Cool sak att ha i köksfönstret (eller ja, vilket fönster som nu är det soligaste)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

vanlig gurka är svår eller mycket svår att odla inomhus då det är för dåligt ljus och stjälkarna blir för svaga. Något lättare med minigurkor.
#3 har du alltså testat att odla gurkor inomhus?
Jag vill gärna höra om det…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag har haft gurkplantor inomhus alltför länge vilket innebar att stjälkar blev för svaga att deras kärlsträngar brast och dog. Endast spränggurka har jag haft inne med gott resultat, men det är ju ingen ätbar växt och ganska annorlunda i sin kärlsträngs struktur.

#5 Jag har ingen aning om vad det avr för gurksort (tog med mig några plantor från universitetet, när vi testat olika ljusförhållanden och tillväxt på plantor), men nog fungerade det.
Inte så svårt faktiskt. jag satten en ca 5 cm hög planta i kruka, vattnade när det behövdes och tillförde blåkorn när jag kände att det behövdes. Den som stodi skuggfönster blommade riktigt vackert hela sommaren, men fick inga stora gurkor (dom blev bara 2,5 cm stora). Mycket vacker men inte så bra ur andra synpunkter. Den spred ett mycket vackert grönt ljus över hela rummet, tackvare att solen gick genom bladen.
Den plantan som stod i köksfönstret (sol från tidig morgon till eftermiddagen) trivdes riktigt bra. I alla fall i början av säsongen, då den fick ett antal fina gurkor. Den hade lite för liten kruka (verkar behövas en stor kruka för att dom ska trivas ordentligt) så gurkorna blev inte så bra i slutet.
Jag testade olika varianter med att få gurkorna att klara sig, och kom fram till att den bästa metoden var att låta dom ringla sig helt naturligt på fönsterbrädet så att dom stackars stjälkarna inte utsattes för för mycket tyngd (detta har vi märkt fungerar utmärkt utomhus också, men det är mest för att vi itne orkar bry oss om att binda upp gurkor när dom växer ute på landet).
Om man inte har fönstret öppet, elelr har otur så måste man hjälpa till med att befrukta blommorna (eftersom det behövs insekter för att göra det), men det klarar man lätt med en mjuk pensel som man för över frömjölet från den ena blomman till den andra. (se gärna till att ha flera plantor)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Gurka har en extremt svag rothals och är därför känslig för belastning och då krävs omsorgsfull uppbindning.
Vanlig slanggurkor är monocarpa och ska INTE pollineras. Om de pollineras utvecklas frön och då blir smaken bitter. Gurkor av Västerås-typen ska dock pollineras för att utveckla frukter.
Gurka har ett ganska ytligt rotsystem och behöver därför inte så stora krukor som man kan tro. Normalt odlas gurkor i särskilda gurkkrukor som planteras direkt i jorden med kruka. Möjligen kan det behövas större krukor för att det ska bli jämn fuktighet åt plantan. Om krukan har mörk färg riskeras att temperaturen blir för hög åt rötterna.