Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4175 ggr
Hirit
2006-09-26 16:38
0

Äpple

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte låta bli att visa en bild på äpplet,inget märkvärdigt i och för sig. Men äppelträdet på förra bilden(under rubriken Trädgårdsdesign och tillbehör)planterade min äldsta dotter omkring 1978-1979 och det har en väldig växtkraft. Ett litet"vårdträd" kan man säga.

Tänk att det kan bli så från en vanlig liten äppelkärna,som först planterades i en kruka inomhus. Vi satte ut den bara för att se om det skulle ta sig.Den har burit frukt i två omgångar,men detta tog nog lite över tjugo år och när det inte blivit något äpple på något år,så trodde jag inte att det skulle bli något nu heller.

Men ett äpple upptäckte jag när jag skulle frisera trädet,som jag brukar göra varje år. Kvisten jag klippte av kändes tung och där satt ett äpple. Nåja inget att göra åt,det får väl förvaras på något vis. Jag få kanske vänta med "friseringen" ett tag till.

Christina
2006-09-26 19:31
0

Tänk att ha drivit upp den själv ändå från kärnan!

Vet du Hirit, jag har ett äppelträd som är trettio år. Ett familjeträd, du vet ett sånt där med olika sorter. Typiskt man köpte när det var ont om pengar och vi inte kunde bestämma oss, utan tänkte att vi på så sätt fick flera sorter.

Det trädet är fortfarande efter trettio år en och halv meter högt. Har butit kanske trettio äpplen sammanlagt på trettio år. Först blev det uppätet av rådjur. Vi satte bur omkring, men älgarna nådde toppen. Sedan byggde vi en högre bur men nästa vår låg trädet och vickade, eftersom sorkar hade ätit upp alla rötter.

Och varje år hoppas vi det ska ta sig! Och en dag blir som ditt!

Hirit
2006-10-07 23:30
0

Typiskt,precis när jag skulle posta mitt väldigt sena svar,(ber om urasäkt för förseningen)så tryckte jag på logga ut. Ínte visste jag att det fanns äpplelträd med olika sorter på,men nu vet jag. Storleken på ditt träd verkar behändigt och lagomt tycker jag. Har du någon bild på det? Jag har friserat färdigt vårt äppelträd nu och inga fler äpplen,än det som föll offer för sekadören,fanns.

Christina
2006-10-07 23:44
0

Ska ta en bild och lägga in i morgon eftersom jag är på landet nu. Men mitt träd ser eländigt ut. Vi har några andra som i alla fall är friska och bär frukt, men vi har varit dåliga på att klippa som man ska.

Christina
2006-10-09 01:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ynkligt är mitt familjeträd. Tror faktiskt inte att det är det bästa köpet med träd där flera olika sorter ympats in. Kräver lite mer skötsel än jag gett det i varje fall.

Tilda-T
2006-10-09 08:29
0

Det är åtminstone ingen risk att rådjur och sorkar kommer åt den , verkar bombsäkert vinterförvar!!Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
2006-10-09 10:10
0

Ja men det hjälper knappt. Just det trädet blir nedbetat av älg så fort en kvist vågar sig upp över kanten. Alla mina fruktträd är nu inburade efter flera års bedrövelser med harar och rådjur och älgar. Men sorken som äter underifrån känner jag mig hjälplös inför.

Hirit
2006-10-16 01:27
0

Ynkligt och ynkligt, äppelträdet är ju grönt och fint.Christina. Som tur är så har jag inga djur som knaprar och gnager på det jag har, det lilla jag har vill säga. Vad är det för slags fruktträd du har? Är det äpplen också? Jag tror att körsbär går bra här,i alla fall har grannen ett som tycks trivas.

Christina
2006-10-17 01:32
0

Jag har Transparent Blanche, Lobo, Ingrid Marie som bär hyggligt bra med frukt. Men bäst går plommonen Victoria och Madeleine. Körsbären har varit min stora (ät)glädje men i år bestämde det största gulröda bigarråträdet sig för att få torra grentoppar och se allmänt sjukt ut :(

På bakgården här i stan har vi enormt gråpäronträd som aldrig får någon skötsel och som ger enorma skördar varje år. Tror det är nästan 100 år gammalt.

Pyttelite
2023-08-26 07:52
0

Det väntas bli en äppel-boom i år. Hemma i entusiasten Jonas Nilssons trädgård i Järbo ekade äppelträden tomma på äpplen förra året men i år växer det för fullt. – Det ser hoppfullt ut, säger han.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/jonas-har-appel-boom-i-tradgarden-ser-hoppfullt-ut--i5veit

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Det väntas bli en äppel-boom i år. Hemma i entusiasten Jonas Nilssons trädgård i Järbo ekade äppelträden tomma på äpplen förra året men i år växer det för fullt. – Det ser hoppfullt ut, säger han.