Dagliljor
Ingen som vet?
Den enda skadegöraren jag vet som är ganska vanlig på daglilja är dagliljegallmygga men då blir knopparna uppsvällda och missbildade. Det är inte så att odlingsförhållandena har varit annorlunda jämfört med andra somrar ex. torrare somrar och dyl. hos mig har vi haft jättetorrt de senaste 2 somrarna i marken det har knappt kommit någon nederbörd och vintern har varit snöfattig = ingen fukt på våren.
(+Du vet väl om att daglilja är en grönsak i asien, det är knopparna man äter, ofta i soppa, själv har jag provat knoppar frästa i smör och de var faktiskt riktigt goda)

Jag har ibland sett missformade blomstjälkar på dagliljor och det kan bero på någon insekt efter bitskador eller vara någon tillfällig missväxt. Knopparna kan också torka vid torrt väder då dagliljor gärna vill ha humusrik jord och inte allt för torrt läge. Även liljebaggar verkar kunna ge sig på dagliljor men då äter de av bladen eller knoppar.
Tack, Åsa & Björnen för era svar.
För några år sedan köpte vi jord för att förbättra rabatter och gräsmattor och jag tror att det kan ha varit något i den, det var också en massa ogräs. Det har ju även varit torrt de senaste åren, liljorna ligger i en slänt men rabatten är gammal och de har blommat i många år.
Om det nu är en dagliljegallmygga hur kan jag förebygga, går det? Kan man spraya med pyrex när skotten kommer upp ur jorden? All ohyra som går på växterna är verkligen det jobbiga med att vara växtälskare.
Hmm, tänk att äta upp de vackra blommorna. Fast å andra sidan får de väl väldiga skördar.
Dagliljegallmygga bekämpas genom att man plockar bort sjuka knoppar så snart man ser dem, gallmyggorna finns inne i knoppen så att spruta med ett kontaktverkande medel som ex. pyrex har ingen effekt. Pyrex tar bara död på insekter som blir träffade av medlet och medlet bryts ner snabbt.