Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 6438 ggr
EvaRittsel
12

Klippa äppelträd nu?

En granne klipper sina äppelträd nu. Jag har fått alldeles för många nya skott och hörde av honom att man slipper det om man klipper på hösten. Skott kanske det inte heter - men en förbaskat massa extra grenar som spretar åt alla håll. Hur gör jag bäst?Fundersam

Diana61
0

Om du slipper vattenskotten helt vet jag ej men vist kan du klippa nu istället och jag tror nog att du slipper en hel del av dessa vattenskott till våren. Men jag är ej någe proffs på buskar och träd men jag tror du kan vinna på det genom att klippa nu. Varför inte prova som en test? Medela oss sedan nästa år hur det gick. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
1

JAS-principen gäller - juli-augusti-september - och OKTOBER är alldeles utmärkt en så mild höst som denna.

Håller med Diana om att man aldrig helt kommer att slippa vattenskotten - de spretiga - men det bästa man kan göra är att klippa nu.

EvaRittsel
0

Jag ska ut och klippa - nu. Jag i morgon förmiddag. Och så ser vi vad som händer nästa sommar.

Mervi
0

Jag har också läst att det går klippa äppelträden nu, man ser vilkag grenar man skall ta bort när löven sitter kvar. Lycka till!

Tilda-T
0

Om man klipper bort alla vattenskott så brukar trädet svara med att skjuta ännu fler vattenskott. Trädet tror nämligen att det är stor nöd och svarar att skjuta ännu fler , det gäller att gardera sig om det är nöd anser trädet.

När man tar bort vattenskott så gå försiktigt fram, ta en del men spara andra och ta dom året efter.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

oliven
0

Precis som Tilda skriver, spar en tredjedel av skotten. Se det på 3 års sikt med beskärning. Frågan när? Bäst är i växtens viloperiod, dvs efter skörd när det gäller frukt, så lite beror det på sort när det gäller äpple. Populärt nu är ju att klippa hårt så det ser ut som paraplyer. Enda anledningen till att klippa så är att det blir lättare att plocka frukten, många har sedan ett "tak" av skott. Ta det lungt och stressa inte träden, spar fruktved. JAS tycker jag inte passar så bra till apple mm.

Hirit
0

Jag har alltid klippt äppelträdet på hösten,under sommaren kommer det massor med långa skott  och dom vill jag ha bort,för att hålla trädet lagomt kort. Men eftersom jag är kort själv,så blir det alltid några som jag inte når och då tar jag dessa på våren, innan  trädet får blad.