Xanthorrhea preissii
Har frösått några av denna växt (Australiensiskt grästräd, Common blackboy mfl namn), och unrdar om någon har erfarenhet av dem?? De växer långsamt och är nu ca 20 cm efter över ett år i kruka… Lär ska dröja länge innan man ser en tillstymmelse till stam..
Skriv gärna ett inlägg om ni vet nåt om denna ovanliga växt!!
Hej!
Vilken läcker växt, den verkar inte vara så välkänd. Om du får mer information om växten från eventuellt något annat håll så kan du väl berätta för oss. Jag såg att de hade en bild på växten och frön till försäljning hos Impecta.
En fördel är ju om du kan övervintra den svalt ca +10c och ljust.
sedan kan du placera ut den efter frosten i ett varmt och soligt läge. låt den torka ut innan du vattnar den igen. ge den näring två gånger i månaden. innan frosten tar du in den och placerar den svalt. om behövs så planterar du om den i feb-mars i väldränerad jord.

Okej, tack flaxss! den ska dock klara -7 grader bara det e väldränerat givetvis… Ska kolla runt mera, men det verkar vara svårt att hitta nån info eftersom den ju inte är så vanlig i våra trakter..
den klarar inte frost i sverige och ännu mindre som ''bäbis''planta.
ev när den börjar att bilda stam kan den klara ner till -5c och då ska den stå helt torrt. men då den inte behöver frost för att vila eller blomma ser jag ingen andledning till att utsätta den för frost.

helt riktigt. vet dock inte om jag kommer att ha den ute i kruka heller, får se om den verkar bli mycket större.. lite oansenlig ännu;)
den växer ju bättre ute i solen,sommar värmen,luft fukten. kom ihåg att ha väldräneradjord och inte övervattna. annars så klarar den ju sig att vara inne också.