"Min" trädgård i Pointe Noire
Som alltid otroligt vackra bilder från dig bosse, tack för att du delar med dig!
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Oj vilken blomprakt!
Numer pensionär i Nynäshamn
Så vackra!

Bilderna 3-4 Allamanda blanchetii och bilderna 5-6 är Allamanda cathartica. Alla är sydamerikanska klätterväxter. Den gula allamandan var inte förr (fram till 1970-talet) så ovanlig som krukväxt. Numera ser man dem sällan som krukväxt och den angrips lätt av spinn som krukväxt. det finns visserligen några andra gulblommande arter (ca 10 arter) av allamanda så det kan inte uteslutas att det kan vara någon annan art eftersom de växer vilda i Sydamerika.
Bjornen, skönt att läsa dina kommentarer!

Bild 12 är bouganvillea eller trillingblomma och croton som är vanliga svenska krukväxter.
Bild 16 är en art av Tagetes och kanske av arten tenuifolia, men det kan också vara någon annan art. Förädlingar av denna är troligen Sveriges vanligaste utplanteringsväxt med det svenska namnet sammetsblomster men väldigt få känner till dem med det namnet utan bara som Tagetes.
Jag hade Allamanda som krukväxt på 70-talet och var väldigt glad för den, den trivdes hos mig och jag minns inga problem. Jag har tittat efter den sen dess och inte hittat den. Tack för förklaringen.
Numer pensionär i Nynäshamn
#18 Bilden är fantastiskt vacker!
Anna-Karin
Oh vilka fina bilder! De påminner mej om när jag bodde i Angola.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Så fantastisk det ser ut som små propellrar man kan knappt tro det är sant.

Bild 26 och 30 är någon art av hibiskus, men eftersom det finns omkring 220 arter av hibiskus så är det svårt att säga vilka. Bild 30 liknar mycket Hibiscus arnottianus. Tidigare hade jag hemside-adressen till ett Centralamerikansk hibiskussällskap, men nu har jag tappat adressen.
Fantastiska blommor! Önskar jag själv hade ett växthus… Eller egentligen vill jag ha ett rum inomhus som är som ett växthus med exotiska växter. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Tack för fina bilder bosse!
Anna-Karin

Kolibris eller andra nektarsugande fåglar eftersom näbben är lång och krokig.

Vackert hus och underbara blombilder. "Propellblomman" i #24 är en Frangipani. Den växer som träd eller buske och kan blir ca 3 m hög och har knubbiga grenar. I Hawaii bukar man göra kransar att hänga runt halsen av blommorna.
Jag vandrade längs stranden i söndags och hittade en "matta" med dessa blommor. Växten slingrar sig fram på marken i långa "armar"
Det var växlande molnighet, men jag blev lite röd, dock inte bränd. Det är ca 27C plus-minus ett par grader. Vi köpte fisk direkt från kanoterna, när dom kom iland. Man hade även stora "languste" för $2 per styck.