Vit starkväxande klätterros
För den som har mycket gott om plats är den ytterst starkväxande Rosa X Mulliganii att rekommendera. Satte min planta i aug 2005 och sommaren 2008 är den gigantisk. Klär in en vildapel och börjar klänga i angränsande hasselsnår.
Mycket anspråkslös - planterades i jorden där vi fällt en gammal gran. Jag slänger förstås på lite kompost och gödsel på våren.

Vad vacker den var. Skall nog försöka få tag på en. Var köpte du din? Är den lätt att få tag på?

Den blommar tre - fyra veckor nu när den vuxit till sig. Och ja då - den är en äkta klättrare som klarar halvskugga.
Jag köpte min på Zetas trädgårdar. Tror inte den är särskilt svår att få tag i på välsorterade trädgårdsanläggningar. De vanliga kedjorna typ Plantagen brukar dock aldrig ha den.

De har blivit och kanske ännu blir såld under (det felaktiga) namnet Rosa longicuspis.. kanske kan hitta den under det namnet??

Den rosen måste jag ha! Så känns det. Den bör funka här, funkar den i din jord med nävar av näring så lär den funka hos mig oxå. Och att åka till Zetas, bara det! Jag älskar att gå runt där och titta och njuta och drömma och ta en paus i deras trevliga servering på höjden. Jag ser redan fram emot det! Tack för tipset. /Agneta