Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 6665 ggr
karinsnell
0

perenner som andas 1900-tal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag letar efter bra litteratur som även har växtlistor över perenner från tidigt 1900-tal. Jag bor i ett gamal hus i Hälsingland och ska under våren sommaren anlägga ett större område som andas 1900-tal.

Har någon bra tips på litteratur?

Har precis avverkat 60 tall på ytan där detta ska anläggas.
är någon nyfiken kommer ni kunna följa detta på www.karinsnell.se

Bjornen
0

Jag som arbetar med en större skrift eller skriftserie om gammaldags växt vill nog säga att det är dåligt med bra litteratur i ämnet. Jag har själv läst hundratals kanske tusentals böcker och artiklar om gamla växter. En skaplig bok heter "mormors blommor" som gavs ut för ett tiotal år sedan. Jag har använt den som cirkellitteratur om gammaldags växter. Men numera gör jag cirkelmaterialet själv.

Jag har själv hittills skrivit ungefär 300 sidor text om drygt 1000 arter.

Många av de värdefulla sorterna sluta att säljas för 50 år sedan.

karinsnell
0

Ok - tack för tipset. Då ska jag försöka köpa den bok du rekommenderar på nätet. Eller har du någon cirkel pågång igen i ämnet?

Bjornen
0

Vuxenskolan i Falun kommer att erbjuda nya cirklar nu under vinern-våren om bland annat gamla växter med mig som ledare.

Jennix
0

Åhh, detta är något som jag tycker är väldigt spännande, detta med växter som kulturarv. Mormors blommor… :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Joline
0

Ps Vilket fantastiskt vackert hus…

Christina
0

Vow - detsamma säger jag. Drömkåken!

Ja det är något speciellt med de gamla perennerna. Jag har några - inte särskilt originella som jag har efter min mormor i Järvsö i Hälsingland..

Plantorna tog omvägen via min mors trädgård och hamnade hos mig på 70-talet. Fick ingen vidare skötsel eftersom jag då var ointresserad av trädgård och närmast avvisande mot min mors försök att stoppa ner några plantor runt mitt hus.

Det är vanliga växter - en del med ogräsvarning,men idag uppskattar jag oerhört mycket tanken på att min mormor och kanske hennes före henne gått och pysslat med samma växter.

De är Stormhatt, Oktoberaster, Fänrikshjärta, Bellis, Gemsrot, Höstrudbeckia, Praktlysing - du kan se bilder här.

Blommor som överlever allt - vissa vill säkert ge ogräsvarning på några av dem.

pyromanen
0

Jag gillar Kristina Illminges bok som heter nåt i stil med "Bevara och vårda en gammal trädgård"

Lill-Kisse
0

#1 Kan du nämna vilka eller några av de värdefulla sorter som slutade säljas för 50 år sedan? Vore ju roligt att höra om man råkar äga någon sådan raritet.

Bjornen
0

# 8 Det är är många sorter som försvann för 50 år sedan elller till och med ännu tidigare. Jag ska försöka näma några. Höstaster , höstflox, riddarsporrar och olika iris finns i ett flertal sorter som inte säljs numera, men de finns i stället i andra moderna sorter (som inte är lika bra). Mossflox eller en närstående art med glesare blommor än de moderna. Silverarv av äldre sort, fjädernejilka, okorsade alunrot, auriklar i äldre sorter, gullviva med färgat foder, saffranslilja. Flera olika Sedum-arter, stormhatt, såpnejlika, stjärnflocka o.s.v.

Jag själv har omkring 400 olika sorter av den typen av växter i min visningsträdgård. Några av dem finns förstås fortfarnde i handeln.

Lill-Kisse
0

#9  Då börjar jag förstå varför de bedrövliga exemplar jag köpt under senare år inte blivit så fina, som de gamla jag sett tidigare.

Slutsatsen måste bli att man kan tjäna på att byta plantor med vänner och bekanta, som har vackra exemplar, för det är kanske äldre, bra sorter.

Bjornen
0

Många av de sorter som säljs är lätt att odla upp plantor i större mängd från frön och är fina som plantor i kruka vilket gör dem attraktiva och lättsålda. Men i rabatt är de inte så långlivade och känsliga. De gammaldags sorterna av höstaster blommar med svagare färger men hinner blomma på hösten, medan en övervintrad modern sort blommar i november om vädret tillåter. En gammal sort brukar under fina somrar och höstar gå i frö för mig i zon 6, medan de flesta moderna sorter oftast inte hinner slå ut. Det spelar då ingen roll om blommorna är finare om de inte slår ut.

Lill-Kisse
0

Jag har försökt odla stormhatt och riddarsporre, men blev djupt besviken. Det var knappt att de liknade de stora, ståtliga exemplar, som min mamma hade när jag var barn. Jag har misstänkt att mitt minne lurades, men så är det väl inte då. Var får man tag på sådana gamla, fina sorter?

Bjornen
0

Bland riddarsporrar är det nästan bara sorter som blir ungefär 70 cm som säljs och alla med mycket stora blommor. Här efter med någon som har en gammal trädgård både stormhatt och riddarsporrar är lätta att dela men de trivs inte i kruka.