Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 6604 ggr
Heart
2009-01-15 12:50
6

Grensjuka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en vildsort av körsbärsträd för några år sedan. Nu har trädet drabbats av något. Är det här något som är smittsamt? skall jag ta bort det? Det finns på många grenar på trädet, trädet är kanske 2 1/2 m högt idag.

Bjornen
2009-01-15 13:22
0

Det är gummiflöde som drabbar i första hand sorten Skuggmorell. Var väldigt noga att inte beskära stenfruktträd på vintern eller våren. Välj istället beskärning under sommar eller tidig höst och då det är en period med uppehållsväder. Skär bort skadade grenar under denna tiden så finns det en liten chans att det klarar sig.

Heart
2009-01-16 15:31
0

Björnen: Jag har inte klippt i trädet någon gång och skadorna finns på otroligt många grenar. Är det något som kan smitta andra träd? Borde jag ta bort hela trädet?

Åsa S
2009-01-16 21:44
1

Gummiflöde drabbar växter inom prunussläktet och det finns en massa orsaker till det inte bara felaktig beskärning utan det kan även vara sånt som dålig härdighet, frostsprickor, tung lerjord, bakteriesjukdomar och liknande som orsakar gummiflöde och nej man måste inte ta bort växten den kommer inte att smitta ner en massa växter. Växter med gummiflöde kan stå kvar tills man tycker att växten inte ser dekorativ ut längre.

Heart
2009-01-17 12:13
0

Tack för ditt svar, Björnen.

Bjornen
2009-01-17 13:23
0

Den här gången var det Åsa som svarade.

Jag var lite tveksam på svaret men håller med Åsa helt och hållet. Det som gjort mig fundersam är just att sorten Skuggmorell blivit så hårt drabbad av gummiflöde de sista 10 åren. Jag har därför funderat om det är någon sjukdom som sprider sig (bakterios ?). Har någon sjukdomsalstrare muterat så att den blivit aggresivare mot just Skuggmorell ?? Jag tror att just Skuggmorell kommer att helt dö bort av gummiflöde. Någon form av spridning genom smitta eller insekter bör vara orsaken, men "sjukdomen" är nu så spridd att smittorisken kan nog inte bli värre. Oftast innebär det döden efter några år. Jag har brukat rekommendera att ta bort skadade grenar under sommaren och bränna dem, vilket jag tror att fördröjer döden på Skuggmorellen. Även andra sorter av stenfruktträd kan drabbas av gummiflöde men då brukar det vara bara enstaka träd som blivit felaktigt beskurna eller har mått dåligt av någon annan anledning.

Heart
2009-01-18 15:37
0

Tack Åsa för ditt svar. Eftersom Björnen hade svarat tidigare så bara utgick jag från att det var han som svarade igen. Så ouppmärksam jag kan vara. Tack ivarjefall.

Glad Nu när allt drar igång igen så är jag så glad att jag hittat i Fokus där det finns så mycket kunskap att få.