Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: annat-som-lever
Läst 1054 ggr
Humlan
0

Nu har fåglarna tagit farväl...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och begett sig till varmare trakter. Den här bilden tog jag när jag var ute och tog lite andra kort på min allt höstigare trädgård. Det är så tacksamt att ta kort nu med alla underbara varma färger.

Humlan
0

Sen tog jag den här, björken har börjat klä in vår gräsmatta, så snart har jag prima vintertäckning till rabatterna. Inte lika bra som ek och bok kanse, björk "kakar" till sig mera och det är lite större risk att det bara lägger sig som en blöt matta, men det är bättre än inget, jag vägrar lägga det i trädgårdstunnan. Hellre då under buskar, köra över det med gräsklipparen till gräsmattan och i komposten.

Jag läste nåt här om att lägga i sopsäckar, skulle det fungera på björklöv oxå?

Christina
0

Det ska fungera.

Ett tips för att inte få löven att klippa ihop: stoppa ner en gren också i säcken så det blir litet luftigt. Stick lite hål i säcken så det kommer in syre. Det är väl en plastsäck antar jag?

Christina
0

Visst är det vemodigt när fåglarna drar iväg. En häger stannade och vilade sig en stund på vår gräsmatta.

Var en gång på ett länsmuseum i Nairobi och blev så fascinerad av en plansch som visade skolbarnen hur 'deras fåglar' flög iväg till den avlägsna nord för att häcka. Hade innan dess inte tänkt på att mina fåglar i en annan del av världen var 'våra' fåglar.

bosse
0

Och ni har aldrig reflekterat över att enbart i Italien så dödar man ca 260 miljoner småfåglar varje år. Jag var uppe på taket för att fota solnedgången i går kväll och jag hörde massor av fåglar "sjunga" i närheten och lite längre bort hörde jag hur man sköt på andra fåglar. Det är jaktsäsong i oktober och grannen kom hem med 50 svalor i förra veckan. Vi matar dom i norr och här äter man dom.

bosse

Christina
0

Ja - vi tycker det är sorgligt förstås. Ända sedan vi själva slutade äta 'kramsfågel' är vi förfärad över att de används som mat på andra håll.

Diana61
0

Funkar hur bra som helst. Ta se svarta sopsäckarna, ej de tjocka gråa (för dom funkade ej lika bra för mig?) sätt grepen i den ett par gånger så fyller du den med löv, vattnar lite i den och knyter ihop den och sländer den under en buske eller liknande. Jag fick jätte fin lövmylla av mina som jag gjorde förra vinten.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4