Återanvända potatisland?
Förra året hade vi potatis på ett ställe i trädgården. Jag vet att man säger att man inte ska odla potatis på samma ställe två år i rad, men kan man preparera jorden på något sätt så att det går? Det är inte så lätt att få ihop ett potatisland någon annanstans i trädgården nämligen.

Nog kan man odla potatis på samma plats flera år men det är naturligtvis bätrre om man kan växla växtplats så ofta som möjligt. Så länge de inte drabbas av sjukdomar kan man fortsätta några år. Men odla inte på samma ställe många år utan försök växla med grönsaker och eller gröngödlingsväxter.
Jag odlar potatis på samma ställe 3-4 år och det har inte varit några problem.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ingen extra behandling av jorden eller så?
Inför förra årets potatisland (vårt första) läste jag på en massa och då läste jag att man inte skulle odla potatis på samma ställe flera år i rad. Emellanåt skulle man odla t.ex. ärtväxter.

Potatis är en bra förfrukt för andra odlingar eftersom potatis är ett bra sätt att få bukt med ogräs. Ensidig odling är aldrig bra eftersom olika sjukdomsorganismer koncentreraras och varje växt har sitt egna behov av olika näringsämnen. Samma gröda år efter innebär därför större risk för sjukdomar eller skadedjur och risk för brist av vissa näringsämnen. Genom att växla grödor minskas riskerna. I naturen är det sällan det växer bara en växt på en större yta utan det finns nästan alltid ett antal olika växter som gör att området blir omväxlande.
Då man plöjer eller odlar upp gräsmark till potatis finns risk för en del angrepp av knäpparlarver som normalt lever på gräsrötter. Knäpparlarverna har ett larvstadie på flera år och om deras naturlig mat försvinner då angriper de potatisen iställt. Även i gräskanten kan de skada potatisarna.