Identifiering önskas

Känns bekant och i så fall är det en Vallmo storblommigt nattljus
Hälsar Lise-Lotte

Den vill jag skaffa mig. Blommar den första året efter sådd eller ska den helst förökas med plantor?

Törs inte svara på det, oftast får man ju ingen blomning första året vid frösådd (av vallmon, min erfarenhet) men denna blommar ju in i september och vad det verkar även oktober nu när det varit så varmt - så den hinner kanske komma igång.

Lök är ju fel

Ett storblommigt nattljus ser det ut att vara, men hur höga är plantorna? Jag har sådana på kolonin. Tog intet ont anande med några frön från en trädgård på Gotland och och nu poppar de upp överallt. Borde alltså finnas med på varningslistan. Det är en fin växt, blommorna slår ut sen eftermiddag/kväll och doftar gott.
Jag tycker också att det ser ut som ett Storblommigt nattljus. (Som inte är någon vallmo utan en dunörtsväxt =). Den har ett krypande växtsätt och en pålrot. Den är lite dåligt härdig men har en trevlig släkting som heter Gullnattljus, som har ett mer upprätt växtsätt, lite mindre blommor och är mer härdig.
Lise-Lott: DEN ÄR DET!! TACK!
Christina: Den blommar första året men sent tydligen, för grannen sådde den i våras och jag fick några plantor som jag satte ut och först nu så blommar den. Härliga stora gila blommor.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
AnnaO: Stämmer nog det med för hög är den inte.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4