Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2250 ggr
Joline
2009-01-08 17:53
0

Akleja

Har samlat många olika färger av akleja i en rabatt. Nu i somras när de började blomma, hade alla fått samma konstiga nyans av mörkt violett. Den färgen har -inte- jag skaffat… Men den vita som står i en vit rabatt har inte ändrat färg. Nån som kan förklara?

Halvdansken
2009-01-08 19:30
0

Akeleja blandar sig hejvilt med varandra så bara för att man en gång sår en färg innebär detta inte att det blir samma nästa år. Du kan få intressanta nya kombinationer från år till år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Joline
2009-01-08 19:47
0

Tar dom färg från andra blommor oxå el bara artfränder?

Ska ta mej 17 sätta alla nya i evig karantän…Skrattande

Jättefin ljusrosa hade jag fått, o köpt en stor gul-röd, o en vacker mörkblå lika som mormors   =mörklila

Humörblomman! -Automatisk färgvariation ingår i priset…

Halvdansken
2009-01-08 19:59
0

Nä, Akeleja är Akeleja, de tar inte färg av dina röda Rosor! Men även om du är jättenoga med att de inte blandar sig, så vad gör du mot vind, katter, fåglar, bin osv? Tror också att det finns nån form av "genetisk mutation" eller hur man uttrycker det.

Jag har Akelejor lite överallt, och tycker att det är spännande att se hur de ser ut år från år. Jag har - tror jag - rosa, vita, mörk lila (din mormors), gula och röda. Dock bara den "enkla" vilket jag tror är grundformen. Det finns en med dubbla kronblad osv men det har jag aldrig sett. Älskar dem just för att de är så ombytliga.

Halvdansken
2009-01-08 20:04
0

Om du kan läsa danska så …

"Du skal dog ikke forvente blomster helt magen til dem på den plante, frøene kom fra. Alle akelejer krydser sig frit indbyrdes, så der kan spontant opstå mange forskellige farver og former med korte eller lange sporer, enkle eller fyldte. Det er ikke mindst det, der gør de graciøse akelejer til så spændende planter i haven. De er hvert år gode for nye overraskelser. Hvis du hellere vil fastholde en bestemt farvevirkning i bedet, er det nødvendigt at fjerne visne blomsterstande. ****

Hvis ikke kan du lade de smukke frøkapsler blive stående og være et dekorativt indslag i staudebedet hele efteråret og vinteren. De egner sig desuden fint i buketter.

*** Alltså ta bort blommorna när de vissnat så att de inte går i frö.

Bjornen
2009-01-08 20:47
0

Den vanliga aklejan Aqulegia vulgaris har normalt en lila färg och den är dominannt och därför blir korsningarna alltmera lila. De flsta aklejor vill gärna blanda sig med varandra och därför är det svårt att få lika plantor från frösådda. Sorterna Nora Barlow och Black Barlow synes dock vara fröstabila.

Man får komma ihåg att den enskilda aklejplantan inte blir så gammal utan de köttiga rötterna angrips lätt av olika aklejälskare som till slut tar död på plantan. En normal livslängd på plantan ligger nog ungefär på 5 år med variation. Pastellaklejorna verkar vara mindre livskraftiga och försvinner fortare än andra sorter. Därför behövs en fröföryngring emallanåt.

Joline
2009-01-08 21:07
0

Tackar så mycket för ni tog er tid att svara…   Roligt!                       Jag och väninnan tänkte beställa en dubbel akleja i år. (vi brukar dela) -Akleja Winky från easyplant. Den e blålila / vit-melerad.      10 plantor för 89:-