Hej
Jag har precis hittat hit till Trädgård i fokus. Jag ä 14 år och är väldigt intresserad av blommor och trädgård. Just nu bor jag med min mamma och låtsaspappa i lägenhet och kan inte ha en fin trädgård. Men i sommar ska balkongen däremot få bli min egen blomrabbat

Hej och välkommen hit!

#1 tackar =)
Jag har i många år bara haft balkong att odla på.
Var i Sverige bor du?
Lycka till med vårens stora odlarglädle!
/Maria
Första sommaren efter vi flyttat till vårt hus, odlade jag allt i krukor. Jag ville se vad som växte i rabatterna innan jag började rensa undan. krukodlar gör jag fortfarande för det är lätt att ta in dem för övervintring. ca 40 amplar, krukor och balkonglådor parallellt med en stor växande trädgård
Minns min första balkongodling. Jag planterade slingerkrasse "högt och lågt" Jättetacksamt. Dessutom är blommorna ätbara.
/Maria

Inte bara krasseblommorna är ätbara hela växten.
Wow, det visste jag inte.
/Maria

#3 Jag bor i falun dalarna
Har du en solig balkong som kanske har lite "lä" någonstans så är både Chillifrukter och ex. sockerärtor lättodlade.
När min son flyttade hemifrån köpte han en svarta vinbärsbuske och satte i en "plåtdunk". Den blev jättefin och fick massa bär. (Överlevde t.om ute men nu bor vi i Göteborg)
Du kan börja att förodla inne tidigt på våren för att sedan plantera ut. Sedan kan man även köpa färdiga sticklingar när den tiden kommer.
Jag vet inte om du är mest intresserad av blommor eller "grönsaker".
/Maria

#9 vår balkong ligger på södersidan alltså är det sol där jämt.. Det är ju lite skugga iallafall.. Jag trodde att vinbär spred sig..
Alltså att dom behövde land att va i men jag kanske är helt ute och cyklar?

Vinbär behöver frost under vintern men de gillar inte att stå i kruka och ännu sämre på balkong då kylan kan komma underifrån. Buskar och träd bör man undvika att ha på balkong om man inte nödvändigtvis vill prova. De har ett behov av stort rotsystem för att må bra i kruka. Många rötter skadas av värme i kruka.
Vinbärsbusken var säkert ett dåligt exempel men det lyckades för honom i alla fall.
Vad jag ville komma till var att jag har alltid odlat "efter konstens alla regler" men min som som har fått plantor och sticklingar av mig och verkligen inte gjort som man ska har ofta fantastiska växter. Jag blir riktigt avundsjuk.
/Maria

Många växter är förvånadsvärt tåliga och man ska aldrig ge upp. Det har hänt många många gånger att omöjliga projekt har lyckats fast det egentligen var omöjligt. Men ibland kan helt säkra växter helt enkelt bara dö bort. Det är väl det som är den stora tjusningen med växtodling och man lär sig alltid något nytt om dess komplicerade väsenden med många komplicerade sammanhang.