Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1908 ggr
Christina
0

Mögliga änglatrumpeter

Mina gigantiska änglatrumpeter utsattes några nätter för temperaturer under nollpunkten. Elavbrott som så ofta inträffar i skärgården där jag har trädgården.

Sedan har temperaturen gått tillbaka dit den ska - ca +5. Men nu när jag inspekterade mitt svalrum efter nära tre månaders bortovaro är änglatrumpeterna inte bara mjuka och sladdriga utan även täcka av vita mögelkuddar. Slängde ut dem….. De har följt mig i fyra år i alla fall.

Mina urgamla pelargoner i samma rum däremot - de blommade för fullt!

[Asta]
0

Tråkigt med dina änglatrumpeter! Du får skaffa nya. De växer ju som ogräs de där. Vi har en i vår källare som återstår att se om den överlever.

Jag har en pelargonia som står i vår ouppvärmda förstuga, den blommar också för fullt! Det kanske man inte skall låta den göra, men jag tänkte att den får klippas ner i vår istället. Jag har fuchsia i källaren som också blommar. Fattar inte att de orkar i den kylan.

Christina
0

Ja lite trist var det, eftersom de hade hängt med så länge. De hade dock börjat bli ett problem genom sin storlek och tyngd. Får göra som du föreslår och skaffa nya till våren. Finns så många fina att välja på.

Jag skar faktiskt ned mina pelargoner - åtminstone de största och tyngsta - helt enkelt för att få plats med dem inomhus. Men det tog de tydligen som en uppmuntran, eftersom de blommar nuObestämd

Bjornen
0

Själva rötterna på änglatrumpeter överlever oftast även om ovan jord fryser så de borde ha kunnat räddas.

Christina
0

Av tre jättekrukor sparade jag nu en inomhus och två fick åka ut på backen. Finns det liv i den jag sparade så kanske skotten räcker till flera plantor.

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den var ju fin i september 08 men håll med om att den här storleken är lite ohanterlig om man måste bära in den?

Christina
0

Jag vet att någon här övervintrade sina Änglatrumpeter i en kompost. Just för att slippa kånka in dem. De tar ju ett rum i anspråk för mig som inte ännu och kanske aldrig kommer att bygga ett orangerie.

[Asta]
0

Jag håller med - de blir väldigt otympliga. Vi har turen att ha en ouppvärmd källare i vårt gårdshus där vi kunde slänganer den. Men om den överlever och fortsätter växa som tidigare lär det få bli hårda tag med den.

flaxss
0

jag har övervintrat änglatrumpter i två vintrar ute i marken. dock klarade dom sig bara två vintrar. en -24c mycket snö och ena -10c mindre snö. sedan en kall utan snö kom dom inte tillbaka mer. annars har jag ofta glömt dom i krukor ute i någon frostnatt även om det inte är nåt jag rekomenderar så växa dom upp snabbt igen på våren-sommaren.