Trädgårdsarbete i januari
Tja vad kan man göra så här års? Jag har just beskurit vindruveplantorna i växthuset. Ska göras mellan jul och nyår.
När jag i alla fall hade sekatören i handen gick jag loss på mina clematis, som vuxit sig buskiga och börjat lägga sig på taket och/eller spärra entrédörr och fönster.

Jag har också skurit ner vinet (fast vårt växer utomhus) och ett träd har fått sig en omgång, och forsythian har blivit reducerad. Det går ut över blommningen att göra det nu, men å andra sidan kan man lättare se vad som ska bort.
Eftersom vi bor i Danmark kommer snart de första vintergäcken. Förra året kom de den 11 januari!
Sen är det ju böcker, penna och papper…
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag har två olika clematis som fanns när jag flyttade hit och har genom foto försökt komma ihåg och hålla isär vilken som skall vinterbeskäras och vilken som bara skall rensas ur. Är det dags att göra det redan nu? Då kanske det blir gjort också. De två åren vi bott här har jag bara känt mig osäker och knappt gjort något alls åt dem, bara rensat bort det som helt klart varit dött.
Jag tror att den vänstra skall hanteras försiktigt - medan den högra skall skäras ner helt. Bilden är tagen i maj i våras.
Stämmer det?
Numer pensionär i Nynäshamn

Storblommiga sommarblommande klematis klipps ner till en dryg halvmeters höjd. Men det sköter naturen hos mig och de fryser nästan alltid ner till markytan. Övriga beskärs direkt efter vårblomningen eftersom de mestadels blommar på gammal ved.

Förra säsongen avstod jag helt från att klippa ner ett par storblommiga. Lite på kul för att se vad som hände. Och lite för att jag missade rätta tidpunkten (dvs nu) och i april var de på gång med bladknoppar längs hela stängeln. Resultatet blev en toppblomning på sommaren, istf för den blomning från fot till topp som jag gärna vill ha.
Faktiskt var det fullt liv i mina clematis nu också. Färska blekgröna blad i vecken ända upp i toppen. Men de fick falla för saxen.