Diamond Frost
Föll för en lyrisk beskrivning på webben av denna sommarkrukväxt. Helt okänd för mig tidigare:
Euforbia 'Diamond Frost' - släkt med julstjärna - ska
- vara snygg i regn och rusk
- blomma hela sommaren
- inte ha vissna blommor som stör ögat
- vara en perfekt samplanteringsblomma i krukor
- fylla ut tomrum i rabatter
Och fast den var helt okänd för mig så beställde jag vips för 300 kr (3x4 pluggplantor), eftersom mindre beställningar inte godtogs.
Och nu sitter jag och
- kan knappt bärga mig tills den ankommer
- tänker att som nybliven pensionär borde jag vara försiktigare med mina utgifter

*skkrattar* Den verkar underbar Christina, jag förstår att du beställde den. Den verkar ju vara en drömsommarblomma. Du har mitt fulla stöd att du köpte den.
Och kanske borde du vara försiktigare med dina pengar, men det kan du ju vara under vinterhalvåret… 
Jättebra val av blomma,köpte en förra sommaren och den var helt fantastisk.Tog ett litet skott i höstas som har stått i vatten över vintern och det bildades massor med rötter. Har nu planterat det i en kruka med jord och det har redan kommit flera nya blad.

Tack för det Ozzi. Roligt att höra att du har den och är glad åt den. Har ditt skott stått i vatten hela vintern fram till nu?
Ja,skottet har stått i vatten tills helt nyligen.

Tack .

Jag har gått och väntat och väntat på mina små pluggplantor av Euforbia. Till slut kollar jag min mailväxling med leverantören. Där står tydligt och klart att de skulle ha betalning i förskott, innan de skickar växten till mig. Hade alldeles missat det - hur kunde jag?
När jag slänger mig på telefonen får jag höra att det nu är för sent. Växterna är nu krukade och är för stora för att skickas. Och plantskolan ifråga är för långt borta för att det ska bli av att åka och handla IRL.
Har inte sett Euforbia i någon plantskola i Stockholmstrakten - nån som sett den?

Jag har sett den hos "Blomsterlandet" (om jag inte minns fel) i Falkenberg..för några veckor sedan..jag köpte den inte då..*ångrar*…den ser verkligen underbar ut!
Det är ju ioch för sig 50 mil bort från dig…men de borde ju ha det vid sådana blomstermarknader..
Såg att "Plantagen" också har den (alt. hade) i Varberg…alltså borde den finnas i Sthlm också…
Blomsterlandet är väl en kedja? Så då borde de ha samma sortiment i alla städer. Hoppas på det för Christinas skull!

Nja - det var Blomsterlandet som skulle leverera småplantor til mig. Men fastndade i en lång mailkonversation med deras trevliga ägare och då glömde det första mailet. Det var hon som sade att jag nu får vänta tills nästa år.

Visst finns den i handeln. Jag har själv beställt Diamond frost och hoppas få dem lördag eller söndag. Troligt pris blir ca 40 kr per styck. Denna vecka verkar den inte finnas tillgänglig i parti från Årsta men däremot i Helsingborg.

Blomsterlandet i Göteborg hade massor med exemplar 40:-

Tack för tipset! Ska kolla med dem om de har någon filial i Stockholm.

Plantagen på Värmdö hade massor för 45 kr per kruka. Så nu har jag äntligen fått mina plantor.

Hur är era exemplar. Min har helt gått i stå. Samma är det med mina kamraters plantor. Vad behöver de för betingelser för att bli likadana som den på bilden?

Köpte tre plantor 19 maj, men de har knappast vuxit någonting. Har blommat oavbrutet men är alltså inte större än de jag förde hem från Plantagen. Jag gav dem vanlig trädgårdsjord - dvs satte dem i rabatten där det behövdes lite utfyllnad. Antagligen skulle de behövt extra gödning.

Funderar på att ta ett par skott för övervintring som Ozzi i #2.

Jag grävde upp fyra plantor och tog hem till stan som krukväxter. Tanken var mest att pynta lite i stan, eftersom jag hade tomt i fönstren efter att ha varit på landet sedan maj. Nu prunkar de fint. Skräpar lite men ser rätt snygga ut ändå och växer. Någon som har erfarenhet av hur de klarar en lång vinter i torr inomhusmiljö?

Jag har ochså tagit in min med förhoppning att den skall klara sig till nästa vår.

Ser ju ganska trevlig ut på fönsterbrädan.

Har lurat lite på om man kan ta fröer. Men jag kan inte upptäcka några???

Nej - ta du en stickling. Det är det bästa sättet att föröka den.

Summering:
De blev stora och fina och blommade friskt hela sommaren 2008 efter att ha utplanterats medio maj.
Övervintrar dem nu för andra gången som (skräpiga) krukväxter i stan. Har klarat sig med måttlig vattning.