Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 3410 ggr
WhiteLily
2008-12-27 22:01
0

Rosor

Hejhej… Lite tidigt ute.. Tänkte fråga er som kan lite mer, om rosor; -Finns det nån VIT dubbel klätterros som blommar länge länge. Zon 4-5

Åsa S
2008-12-28 10:41
0

Vit New Dawn härdig till zon 5, remonterar = blommar under lång tid. Blommar även på årsskott så under en hård vinter då stora delar av rosen fryser ner så kommer man ändå att få en hel del blommor.

WhiteLily
2008-12-28 15:11
0

Åh, tack så mycket Åsa, ska skriva upp det, tänkte ha såna på en pergola in till ett trädgårdsrum med vita och variegerade växter. Hoppas dom kan ta hem såna, sen på vår handelsträdgård. Mvh LilyGlad

Åsa S
2008-12-28 17:10
0

Vit New Dawn är ingen ovanlig sort så den lär de kunna ta hem till dig.

Annars går den att köpa på postorder från ex. Rosenposten i Danmark (de har svenskt postgironummer för att göra det enklare med betalningen för alla svenska kunder de har).

Margareta
2008-12-28 18:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är min New Dawn - planterad i fjol sommar. Enkel och tacksam.

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
2008-12-28 18:17
0

Fick jag själv välja vit ros skulle det bli Alba Maxima - men den faller på blomningstiden - inte så lång som du vill ha den. Den vinner i hästlängder när det gäller annat - doft, utseende, blomriklighet och tillväxt

Den här planterade jag förra sommaren (2007) och den når nätan upp i pergolans tak redan.

Margareta
2008-12-28 18:20
0

2 tredjedelar av totalhöjden har växt under det här året. Den här bilden är tagen i september i höstas

Margareta
2008-12-28 18:23
0

En bild från juni får komplettera uppfattning om min älsklingsros Alba Maxima

Hade jag inte haft korten daterade direkt av kameran hade jag trott denna bild var från förra året då jag planterade den

WhiteLily
2008-12-28 21:51
0

Margareta! Vackra bilder, vilken härlig trädgård! Där skulle jag vilja ha guidad tur… Jag får lätt plats med båda sorterna, ena för doften och den andra för längre blomning. Låter bra att den växer snabbt,  

--->Tack snälla ni båda för ni tog er tid… Kram Lily

Margareta
2008-12-31 12:21
0

Tack…

Det var en bra idé WhiteLily! AlbaMaximan är härdig och klarar sig långt upp i norrland. Var bor du? Du skriver zon 4-5 och det låter norrut i mina öron.

Jag har en kusin som odlar den i Jämtland - ganska nära kargt fjällandskap, samtidigt vet jag att Christina här på forumet har knorrat lite över sin ute i Stockholms skärgård. Maximan är min barndomsros och den fanns i ett stort buskage i Ångermanland en bit väster om Övik. Den kan behöva lite lä och bra vintertäckning för att ta sig bra, fryser den ner över vintern måste man börja om och klippa ner den. Jag bor i zon3 (Mälardalen) och här är det inga problem alls.

Margareta
2008-12-31 12:23
0

WhiteLily
2008-12-31 18:26
0

Ja det var en underbart vacker ros, enda rosen jag har, står skyddad i ena växthuset. Den är ljust blå-lila och ger en endaste ros varje sommar… vi bor långt ner i Dalarna där en loop av zon 4 går in i för-övrigt zon 5.

Margareta
2009-01-01 16:58
0

Det borde kunna gå i någorlunda skyddat läge. Hon är tuff AlbaMaxima om man ger henne bra förutsättningar. Min man grävde rejält så det blev stenfritt kring rötterna och vi gav henne helt och hållet ny jord när vi planterade. Så gör vi med alla Rosor och det har man igen efteråt. Lite mer än en enda blomma borde det bli.

Svenska Rosensällskapet har medlemmar spridda över hela landet, du borde ta kontakt med någon i din närhet om du verkligen vill ha bra och pålitliga råd. Den här länken går till Dalarosen, som är din lokalförening.

WhiteLily
2009-01-01 19:34
0

Jag är mycket nöjd med dina råd ska du veta, du vet vad du pratar om. Tack ska du ha. Alba blir ett vackert tillskott till mitt vita område. Jag är ny på Rosor men har stor uppodlad trädgård med många gamla och nya blommor. Titta in på blogen trädgårdsdrömmar, det är en av mina favoritsidor…