Änglatrumpet
Ja, det kan man kalla övertalning :)

I stället för att ha ihjäl den kan du inte ge bort den till någon som vill förbarma sig över den ?
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#2 Som ett sött litet tryne i mitten -
#3 Nä den får nog trängas med pelargoner och annat i vårt gästrum, där jag stänger av elementet. Gäster blir portförbjudna i vinter…….

tamtitam tamtam….*smyger in*….. änglatrumpeter är så vackra…..tur jag smög hit in…..tänkte be er experter om hjälp… med risk för att bekänna färg: mitt alias är nämligen växtdödaren….
jag köpte en änglatrumpet i våras…. fel… jag köpte två….men den ena dog för att jag slarvade med att ta in den när det var frost…. den andra var praktiskt taget död men jag förbarmade mej över den i affären där jag jobbar…. den LEVER faktiskt ännu….men hur ska jag nu ta hand om den i vinter?…..vet att den ska stå svalt…och enligt dej Christina kan alltså ett rum utan värme påslagen vara bra?…
när jag ändå är ute och tassar: hur gör jag med hortensior i vinter?… dom har varit så jättefina och klarat sej bra trots min behandling: jag glömmer nämligen bort att vattna mina stackars blommor….
.. kan jag göra likadant med dom?….
bäst iaf att genast släpa dom närmare dörren så dom inte fryser ihjäl…
tack på förhand…..jag älskar blommor och skulle vilja kunna bättre än jag kan….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#5 Välkommen - ja växtdödare är vi lite till mans ibland :)
Hortensior blommar på fjolårsskotten så de måste ha rejält med skydd under vintern för att överleva. Brukar vara lite svårt. Jag har testat.
Två trädgårdshortensior i krukor grävde jag ner i en rabatt på hösten 2004 som en test. Täckte jag med massor med granris som jag tog bort i mitten av maj. Då kom det sent i augusti några små blommor.
Hösten 2005 lät jag bli att täcka och då växte grenar och bladverk kraftigt och det är nu en rätt stor grön buske. Inte en enda blomma dock. Ingen bild heller tyvärr. Mitt problem nu är att den är lite väl stor för att ge en bra och hållbar täckning, men jag kommer att försöka.
Har du dina i en kruka så är det bättre skydda mot alltför stark kyla med frigolit, en gammal matta, isolera med vad du har - än att ta in dem som man gör med pelargoner och änglatrumpeter.
Egentligen är det så att de hortensior som brukar säljas som krukväxt är svåra att övervintra. De överlever men blommar väldigt dåligt.

Om man tittar noga till vänster på bilden ovan med hortensian ser man en liten murgröna som växer mot stubben. Den tog jag ur en juluppsats och grävde ner. Den växte så fint tills nu i april då en hare satte i sig rubbet. Kärleken till vilda djur svalnar ibland….

Det är en underbar färg på din trumpet , väl värd att spara.Det som jag upptäckt med min trumpet iår är att den behöver nåt rent hiskeligt med extra näring. Jag satte den i ren koskit och dessutom har jag gödslat extra med guldvatten.
Vilket resultat det blev. Jag hade över 50 utslagna blommor på samma gång . Nu är vi inne i okt. och den blommar fortfarande i ett inglasat uterum.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Har nu beslutat mig för att övervintra två av mina tre. Det blir trångt i gästrummet. Den här får dö.
Attan att jag bor så långt bort… Den där änglatrumpeten är ju jättefin!!!!! Hade gärna förbarmat mig över den!

Den var en liten, liten stickling i våras. Så det går ju rätt fort driva upp den. Men tycker också det är synd att jag inte hittar någon i mitt grannskap som vill ha den. Har överhuvudtaget ett förhållande till mina växter att det gör lite ont att ta livet av någon.

tackar för tipset… nu vet jag lite mera…ska se till att gräva ner hortensiorna bara jag får hem en spade…att gräva ner dom med fingrarna låter lite jobbigt…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Men Christina, du kan väl skicka en stickling per post till mig! De går utmärkt att skicka.
Eva