LEJONGAP
Jag har haft lejongap från frön i en urna i sommar, hur gör jag nu?
Är det bara till att slänga allt?
Har hört att dem "själv sår sig" stämmer det?
Jag vet bara med mig att den orange blomman luktade "hubbabubba"
Undra vad just den heter! =)
Om man ska övervintra hur gör jag då?
Skickar med en blid på mina små lejon! =)
Kram
Tina
Det är fullt möjligt att de frösår sig själva, men de gamla plantorna kan inte övervintras. Du kan också ta vara på fröna och så själv i mars inomhus.

#1 Just precis. Jag har en del ettåringar som frösår sig generöst. Ageratum och Rosenskära t ex. Men de frösådda kommer igång mycket senare än de som drivits upp i krukor på våren. Och dessutom gror de självsådda lite oregelbundet.
Hallå, hallå Lejongap kan visst övervintra detta är faktiskt en ömtålig perenn växt (oavsett vad som står på fröpåsarna) och det är faktiskt inte ovanligt att de övervintrar upp till Stockholmstrakten, det kommer nya skott på pinnarna som är kvar efter vintern. Alla brukar dock inte övervintra med med tanke på att Tina H bor i Skåne säger jag låt plantorna stå kvar och se hur många som övervintrar.
Många av våra ettåringar är perenna i andra länder och bor man högre upp än stockholmstrakten kan man faktiskt övervintra lejongapen på ett kallt men frostfritt ställe ifall man har någon speciell planta som är extra fin.

Kul i så fall. Tina - spar några plantor i jorden och berätta om du lyckas.

Chrstina
jag lovar och berätta hur jag lyckas…..och låta dem stackarna dö…..
För jag tror inte på nått vad deet gäller mig och blommor…*S*