Lök-REA 70%
Jag hamnade på REA i december.
Det fanns massor av lökar nedsatta 70% så det vart liksom jättebilligt. Helt fel säson naturligtvis - men vad är inte fel säsong nuförtiden med 8+ i december tänkte jag och handlade massor för en hundring.
- Kungsängslilja som är min favvis
- Allium
- Tulpaner
- Pärlhyacint
- en annan hyacint
- osv
Sen blev jag sjuk
Sen frös det och nu är det ganska knallhårt i ytlagret åtminstone.
Vad gör jag?
Är hoppet ute eller finns det någon som har någon idé?
Jag har stor tomt - massor av krukor - skyddade förråd - både med och utan dagsljus inomhus frostfritt eller utomhus…
Dvs det mesta går säkert att lösa bara någon tipsar mig om vad jag skall hitta på!
Suck! Varför kan man inte behärska sig och tänka som alla andra - det är fel tid på året - behåll era lökar!
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej Margareta!
Jag känner så väl igen mig själv, det är svårt att motstå 70%!
Själv skulle jag ha planterat dom i stora krukor eller lådor och sedan placerat ut dom i trädgården och när våren kommer kanske det skulle funka att så varligt försöka placera dom där dom ska bo på riktigt!
Det är möjligen så att dom skulle ha behövt rota sig före frosten, vet faktiskt inte om det är ett måste, det finns proffs på den här sidan som kan.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

En del lökar (nästan alla) kan mycket väl sättas direkt i marken utan rotningsmöjligheter. Det som händer är att blomningen blir oftast lite fördröjd första året. Fukten är farligare än kylan. Enkelt kan man dock sätta dem direkt i krukor och de får stå sval eller kallt tills de kan planteras ut. Många lökar klarar dock inte vintern oplanterade utan de torkar bort särskilt olika liljelökar är känsliga för att torka bort.
Tack!
Just nu hoppas jag på lite tö - så kanske jag får ner dem på ett par ställen åtmintone.
Kallplantering i krukor - lådor får det bli. Det kan jag fixa.
Numer pensionär i Nynäshamn