camas
hej..
Kan någon hjälpa mig med det svenska på Blue camas..
tack på för hand
svava
Camassia scilloides = präriehyacint
LATIN - Camassia scilloides
SVENSKA - Präriehyacint

Präriehyacintens amerikanska officiella namn är oftast Wild hyacint men kallas även Blue Camas. Det officiella amerikanska namnet Blue Camas = ätlig stjärnhyacint (Camassia squamash) som har lite större blommor än präriehyacinten.
du menar Camassia quamash vad jag kan läsa så är heter den också Camas lily. men bägge arterna har kanske samma namn.

Ja en bokstav försvann som nu är inlagd. Det är många olika namn på de Nordamerikanska Camassia arterna. En del har flera olika namn som vildväxande och andra som odlade. Därutöver finns olika engelska eller irländska namn på de olika Camassia arterna. Det verkar vara en del skillnader mellan olika områdens engelska språk.
Med säkerhet är Blue camas en stjärnhyacint som är en ätlig lökväxt. Några av dem har jag i min visningsträdgård men de trivs inte så bra i min tunga jord. De är mera anpassade för lättare jordar, men fortfarande finns några av arterna kvar men de förökar sig inget alls. Artbestämningen mellan de olika arterna är svåra och därutöver finns det färgvarianter så blåblommande Stjärnhyacinter finns med vita blommor också och därutöver tvärs om.