Bambu skott
Hej!
Har ett bambu skott som står i mitt fönster. nu är det så att det är över en meter högt och jag undrar om jag kan klippa av de en bitt och sätta i vatten?
Mvh Jessica
ingwen som vet?

Bambu är ett mycket stort grässläkte med några tusen arter. Några få arter är mer eller mindre härdiga i vårt klimat. Några få arter kan fungera som krukväxt och andra inte. Jag måste få mera fakta innan jag kan ge något svar. Står det i kruka eller ? Många skott ? Grön bara i toppen ? Gärna bild.
Det är ett skott som är köpp i blomster afär för ca 5 år sen står i en vas med grus har kommit ett extra skott nerifrån. det är snurat där det förta skottet kom. ska se om jag kan få en bild på de
Det är ingen bambu på bilden, utan en dracena. Växten man använder för att göra de där skruvade formerna och dyl. brukar vara bambudracena. Växten kallas för Lucky Bamboo på engelska men namnet är missvisande eftersom det ju inte är en bambu.
Dracenor brukar man kunna klippa och sätta skotten i vatten + du kan även plantera i jord ifall du vill.
Jag hade en länk på den gamla datorn till en hemsida som visade hur man gjorde skruvarna men jag hittar den inte nu och den gamla datorn har slutat funka men enkelt förklarat hade man lagt skotten på bord (plaströr med vatten i bottenändan på skotten så de fick vatten och sedan flyttade man skotten allteftersom snurrarna bildades, skottet på växten strävar ju efter ljuset så gav man belysning ovanför de liggande skotten så drogs ju toppen hela tiden mot ljuset

Vänta någon månad tills ljuset vänder. Skär av skottet strax nedanför ett bladfäste. Låt torka några timmar eller enstaka dag innan de sätts i jord. Spar några blad på gamla plantan så brukar den förgrena sig.