Sjukdom hos rönn
Nån som är bra på sjukdomsdiagnostik?
Vår lilla rönn har dött nu i år. Det började med att de nya bladen var små och torkade in och dog. Jag har inte sett nån svamp/sporer/bölder eller liknande på bladen så jag är tveksam till päron- eller hornrost.
Sen sprack barken upp och blev rostfärgad (så nån sorts rost är det). Jag hittade små hål i trädet, som om man slagit in spik och dragit ut, och när jag pillade på dem kom det ut en liten svart skalbagge 1 - 2 mm. Dock tror jag att detta snarare var ett symptom än en anledning till sjukan. Barken sprak så mycket att man kan pilla av den i stora stycken. Träet undertill verkar inte angripet, men det kan ju givetvis inte klara sig utan bark.
Vi har enar (vet inte vilken sort) på tomten, men de ser friska och sunda ut.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Rönnens innerbark är rödaktig. Rönnens normala livslängd är inte så lång och hundra år är nog ungefär maximum. En spontan fundering jag har att det kanske är rotskott från en äldre rönn och då är kanske åldern inne. Troligen är det olika rötsvampar som brukar avsluta rönnens liv. Lite typiskt att roten är slut och ringbarkade träd brukar uppföra sig på ett sådant sätt och då dör roten av näringsbrist.

Hoppas det, så att det inte är nåt som sprider sig.
Den är ca 30-40 år gammal. Huset är byggt 71, och det var kålplantering där innan (föräldrarna byggde nytt hus när ungarna tog över gården), så det kan omöjligt vara längre än så. Men det kanske är tillräckligt.
Vi har haft problem med sork, men kan den sabba ett helt vuxet träd genom rotskador?
Hackspetten är glad däremot….
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sork kan ju vara orsaken att trädets motståndskraft har blivit ansträngd och sedan har insekter kommit (mat åt hackspettarna).