Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7443 ggr
Siss
0

Dödar granen mina växter?

Ett par växter verkar dö för mig, bland annat en "spretpalmliknande" växt vet inte namnet, men i krukan är det 3 smala stammar, i tre höjder, vardera stam har flera spretbladverkSkrikandes, känns idiotiskt att förklara det så men…

Vanlig växt är det, har ett par själv, växter som den ser jag ofta hos folk.

Hur som helst börjar den tappa bladen, nerifrån så jag är rädd att den dör, kan granen orsaka det,? Är det för mörkt?
Finns det något jag kan göra?

Den är ganska stor, över en meter hög, har haft den i kanske 4 månader, vill inte att den ska dö!

Hjälp…
Tack!

Tina-A
0

Måste bara säga att först läste jag din rubrik som "dödar grannen mina växter?" och jag tänkte "nämen fy vilken elak granne"

Så var tydligen inte fallet, hehehe :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

kickboard
0

Kan det vara en dracaena? Den kan tappa blad om vintrarna, men torde inte bero på julgranen.

Åsa S
0

Nej granen dödar inte växter. Granen avger visserligen en hel del etylen som är en slags mognadsgas vilket kan få vissa växter ex. orkideer att blomma ut snabbare.

Det som är problemet för din växt är snarare den torra och varma inomhusmiljön i kombination med det dåliga ljuset. Det måste finnas balans mellan ljus och temperatur för att växten ska må bra. Ju bättre ljus desto varmare kan man ha det, är det dåligt ljus kan man kompensera med lägre temperatur men vem vill ha runt +10grader inomhus. Ofta överlever dock växterna trots bladfall och att de ser risiga ut, man kan frisera växterna när man omplanterar på våren och när vårsolen börjar skina brukar de flesta växter ktya på sig.

AnnaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser den ut såhär ungefär? Dracaena finns i olika sorter med lite olika utseende på bladen. Mina brukar också tappa bladen på vintern. Jag tror att det är lite för mörkt och att luften är lite för torr för dem så här års. Men de brukar få nya blad igen framåt våren, så jag tror inte att det är någon fara.

(Oj, nu såg jag att Åsa S redan svarat ungefär samma sak Glad. Jag skriver för långsamt.)

Christina
0

Bra förklaringar. Jag brukar faktiskt förlora någon krukväxt varje vinter. Den här gången vad mina Nässelblad som jag grävde upp år rabatten för att övervintra som krukväxter. Levde tills jag övergav dem för en vecka i skärgårdsstugan runt nyår. Heldöda nu. Ingen stor förlust dock - kan fröså nya om jag vill ha dem.

flaxss
0

finns många plamlikande växter . som yucca,dracena,flasklilja,cordyline,skruvpalm och då förstås äkta plamer men imed det är  3stammar är det någ  en yucca,dracena,cordyline  .  som är sagt inann för torr och för varm luft . det man kna göra är att sätta växten i +5c  +10c  och höja  fukten men hålla krukjorden torr  . annars har man  kvar den inne höjer fukten  ev extra ljuse  .

Siss
0

Tack alla, Ja den ser ut som den på bildenSkrattande, en Dracaena är det då! Tack för hjälpen!

Hi hi grannen som dödar växter, riktigt så illa är det inteFlört.

Aha, så den kan altså tappa blad på vintern, då kan jag kanske lugna mig lite.
Jag tror nog att den fått lite mycket vatten nu med, i jul har jag inte haft mycket koll på vattningen så det kan hända att jag gett den en gnutta för mycket…

Jag väntar med att vattna den på ett tag, och sen är det väl bara att vänta på våren ;)

Tack för alla goda råd,
Kram Siss

JMax
0

Granen försöker i varje fall ha ihjäl mina hoyor… De år vi haft gran inne börjar man se att de blir sämre och sämre och i år när vi inte haft någon gran mår de jättebra! Granen avger någonting samtidigt som den tar åt sig all syre tror jag det var så det påverkar i varje fall mina hoyor som bott brevid granen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

supermoccine
0

Någon här som vet hur länge en gran avger etylen? Jag tänkte nämligen bygga en klösmöbel åt katten av ett par gamla gårdsgranar, men nu har mor min skrämt upp mig och sagt att alla växter kommer dö. Men de kommer väl inte avge etylen för evigt? Det är bara stammarna också, inget med barr och jox. Kan det ha någon dämpande effekt tro?

Bjornen
0

Granar avger lite etylengas men terpener kan nog vara väl så farliga för andra växter. Terpentin är en av terpenerna som är flyktiga och kan sprida sig i hela huset. Vissa växter kan vara extra känsliga. Men när trädet har dött avtar helt etylengasen och terpenerna kan avges ett kortare tag även från ett dött träd.

supermoccine
0

#10 Ah, tack för ditt svar! Då har jag fått lära mig att det var terpener också som var illa. Har du någon aning om hur lång tid det kan ta innan granarna dör? Det var ju ganska länge sedan de höggs ned.

katica
0

Vad kan man göra om man upptäcker små vita insekter i krukan? Äter de upp roten? Är det kanske därför min dracaena tappar blad (bl.a., för jag övervattnar säkert också)?

Bjornen
0

Troligen är det det larver av en blomfluga som är nyttig men kanske lite obehaglig. De brukar trivas i jord som är dåligt förmultnad och hjälper till att göra jorden nyttigare för växterna.

katica
0

Tack för hjälpen! Jag fixade bladtappandet tidigare med ett lager kogödsel, tänkte det kanske får växten att må bättre och larverna syns inte heller Glad.

Lill-Kisse
0

En fräsch gran lär inte orsaka någon större skada på krukväxter. Det upplevde jag aldrig på den tiden man kunde gå ut i egen skog och hugga sig en gran. Numera köper man gran på stadens torg och var de har vuxit och vad de har blivit besprutade med, får man inte veta. Det har hänt att jag fått illaluktande exemplar och att flera krukväxter blivit väldigt dåliga. Därför tror jag faktiskt att man tar vissa risker genom att ta in en "köpegran" från främmande odling. Ett förslag är att ha granen precis över julhelgen och kasta ut den efter några dagar, så att den inte hinner orsaka så stor skada på krukväxterna.